اتریش آزادی مسعود مصاحب، زندانی دو تابعیتی، از زندان جمهوری اسلامی را تایید کرد

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل در مورد عواقب بیماری آقای مصاحب در زندان هشدار داده و بر لزوم اقدام برای آزادی او تاکید کرده بود

وزارت خارجه اتریش روز دوشنبه هفتم آذر تایید کرد که مسعود مصاحب، زندانی دو تابعیتی اتریشی- ایرانی به دلیل وضعیت جسمانی از زندان «آزاد شده است».

با این حال، خبرگزاری اتریش می‌گوید آقای مصاحب هنوز باید در ایران بماند و هر هفته یک بار حضور خود را به نهادهای ذیربط خبر بدهد.

مسعود مصاحب، بازرگان ۷۶ ساله و دبیرکل «انجمن دوستی ایران و اتریش»، بهمن سال ۱۳۹۷ در جریان سفر به تهران، دستگیر و سپس به اتهام «جاسوسی برای آلمان و اسرائیل» به ده سال حبس محکوم شد.

خانواده او این اتهام را قاطعانه رد کرد.

وزارت خارجه اتریش گفته است که «کوشش‌های فشرده دیپلماتیک» منجر به «آزادی» آقای مصاحب شد. اما توضیح بیشتری در این باره نداد.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل در مورد عواقب بیماری آقای مصاحب در زندان هشدار داده و بر لزوم اقدام برای آزادی او تاکید کرده بود.

ایران خبر «آزادی» آقای مصاحب را هنوز تایید نکرده است. حکومت جمهوری اسلامی معمولا در برابر دریافت امتیازاتی، زندانیان دو یا چند تابعیتی را آزاد می‌کند.

رویکرد اخاذی از کشورها از راه گروگان گرفتن شهروندان دو یا چند تابعیتی، که اکثرا شهروند ایران هم هستند، از آغاز نظام جمهوری اسلامی تا به امروز ادامه یافته است.

اتریش تایید کرده که دو شهروند دیگر این کشور هنوز در زندان‌های ایران هستند.