حزب راست افراطی اتریش به ارتباط با شبکه جاسوسی روسیه متهم شد

هربرت کیکل، رهبر حزب راست افراطی آزادی اتریش

حزب سبزها در اتریش که دولت را در اختیار دارد، حزب راست افراطی «آزادی» را به تسهیل جاسوسی برای روسیه در کشور متهم کرد.

این موضع گیری حزب سبزها در شرایطی روی می‌دهد که رسوایی مربوط به مدیرعامل فراری یک شرکت آلمانی به نام «وایر کارد» در اتریش ابعاد بيشتری پيدا کرده است.

شواهد و اتهامات بیشتری در مورد نقش موثر یان مارسالک، مدیرعامل اتریشی این شرکت، در هدایت فعالیت‌های جاسوسی روسیه در اتریش از طريق هدايت جاسوس‌های دوجانبه در نهادهای امنیتی این کشور برملا شده است.

در پی بازداشت اگیستو اُت، رئیس سابق اداره اطلاعات داخلی اتریش، در هفته گذشته شواهد جدیدی برملا شده و هر دو حزب حاکم در اتریش، شامل حزب سبزها و حزب محافظه کار، هربرت کیکل، رهبر حزب راست افراطی آزادی و وزیر کشور پیشین در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ را مسئول ضعف‌های نهادهای امنیتی معرفی کرده‌اند.

سیگرید مائوریر، رهبر فراکسیون حزب سبزها در پارلمان اتریش، روز جمعه ۱۷ فروردین به خبرنگاران گفت: «ما با نفوذ بالقوه جاسوسان روسیه در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اتریش روبرو هستیم. این مسئله‌ای بسیار جدی است و حزب آزادی و هربرت کیکل به شکل مستقیم با این ماجرا ارتباط دارند.»

حزب سبزهای اتریش حزب آزادی را متهم کرده که به عنوان «امتداد بازوان روسیه» عمل می‌کند.

حزب آزادی اتریش در موارد متعددی موضع طرفداری از روسیه اتخاذ کرده و با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین مخالف است. این حزب در دوران رهبر سابق آن برای همکاری با حزب روسیه متحد به رهبری ولادیمیر پوتین به توافق رسید.

هربرت کیکل، رهبر حزب آزادی، اتهام طرفداری از روسیه را رد کرده و می گوید خط مشی حزب او براساس سياست بی طرفی اتریش است. این حزب درعین حال همه اتهامات مرتبط با مدیرعامل فراری شرکت «وایر کارد» را نیز تکذیب کرده است.

حزب آزادی با تمرکز روی مسائلی نظیر کنترل مهاجرت و تورم اکنون در نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

انتخابات پارلمانی اتریش قرار است امسال برگزار شود.

دادستانی بدون ارائه اطلاعات بیشتر فقط اعلام کرده که اگیستو اُت، رئیس سابق اداره اطلاعات داخلی اتریش، به اتهام سوءاستفاده از مقام و فعالیت‌های جاسوسی زیان‌بار علیه کشور بازداشت شده است. آقای اوت این اتهامات را رد کرده است.

رسانه‌های اتریش می‌گویند ظن آن می‌رود که اگیستو اُت شماره تلفن مقام‌های ارشد وزارت کشور را به روسیه داده است.

حزب سبزهای اتریش آقای اُت را «جزئی برملا شده از شبکه جاسوسی بزرگ روسیه » توصیف کرده و می‌گويد بازداشت او نتیجه سال‌ها تحقیق در مورد يک شبکه پنهانی بوده که یان مارسالک «توانسته بود به‌سادگی در درون نهادهای امنیتی اتریش بسازد و حفظ کند.»

مجله اتریشی «فالتر» بخش‌هایی از حکم بازداشت اگیستو اوت را منتشر کرده که نشان می دهد او به بهانه‌های ساختگی در پی یافتن محل اقامت کریستو گروزف، روزنامه نگار تحقیقی اهل بلغارستان، در شهر وین بوده است.

کریستو گروزف به خاطر تحقیقات در مورد فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی روسیه از جمله مسموم کردن الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس کرملین، در سال ۲۰۲۲ شهرت دارد.

آقای گروزف سال گذشته در مصاحبه با مجله «فالتر» گفت که پس از سال‌ها اقامت در اتریش به دلیل نگرانی‌های امنیتی به آمریکا نقل مکان کرده است.

کارل نهامر، صدر اعظم اتریش از حزب محافظه کار این کشور، در شبکه‌های اجتماعی نوشت که « پرونده اگیستو اُت تهدیدی برای دمکراسی و امنیت ملی کشور است» و در ادامه خواستار انجام تحقیقات کامل برای شناسایی تمامی افراد دخیل در این ماجرا شد.