بزرگ‌ترین کاخ‌های ریاست‌جمهوری در جهان؛ وقتی ثروت و قدرت در هم می‌آمیزند

وجه اشتراک کاخ «مژی‌هیریا» یا «ارتفاعات»، مقر ریاست‌جمهوری اوکراین، کاخ اوغوزخان در ترکمنستان و کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه چیست؟ همگی با هزینه‌های سرسام‌آور و امکانات تجملی در میان باغ‌هایی وسیع ساخته شده‌اند؛ بناهایی که ثروت و قدرت حکومت‌های استبدادی را به رخ می‌کشند.

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به شماری از بزرگ‌ترین اقامتگاه‌های ریاست‌جمهوری در جهان؛ جایی که اقتدار سیاسی و تجمل درهم‌ می‌آمیزند.

اوکراین: کاخ مژی‌هیریا

ویکتور یانوکوویچ در دوران نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری‌اش تا سال ۲۰۱۴ که پس از انقلاب معروف به «میدان» به روسیه فرار کرد،‌ در کاخ مژی‌‌هیریا اقامت داشت.

این مجموعه، شامل موزهٔ خودرو، زمین گلف، باغ‌وحش، چندین فواره‌، باند فرود هلیکوپتر و حتی یک کلیسا، که سبک زندگی تجملی رهبر پیشین اوکراین را به نمایش می‌گذارد، حالا به موزه‌ای تحت عنوان «موزه فساد» تبدیل شده است.

امارات متحده عربی، ابوظبی: قصر الوطن

قصر الوطن، کاخ ریاست‌جمهوری امارات متحده عربی، پس از هفت سال در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۸ خورشیدی) تکمیل و دو سال بعد به روی عموم باز شد.

این بنای عمدتاً سفیدرنگ با هزینه‌ای معادل ۴۹۰ میلیون دلار ساخته شده و مجموعه‌ای از آثار هنری و نسخه‌های خطی تاریخی در آن نگهداری می‌شود. هدایای سیاسی و بین‌المللی‌ای هم که به امارات متحده عربی اهدا شده‌اند، در این کاخ به معرض نمایش گذاشته شده اند.

قصر الوطن همچنین به‌عنوان یک مرکز حکومتی به‌ویژه برای برگزاری جلسات مهم دیپلماتیک و پذیرایی از سران کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

ترکیه، آنکارا: مجتمع ریاست‌جمهوری

ساخت کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه در آنکارا که به نام «آک‌سارای» یا همان «کاخ سفید» هم شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۴، حدود ۱۰ سال پیش و در دورهٔ ریاست‌جمهوری رجب طیب اردوغان به اتمام رسید.

این کاخ که منطقه‌ای جنگلی ساخته شده، بیش از هزار و یکصد اتاق دارد و هزینهٔ ساخت آن به‌طور رسمی حدود ۶۱۵ میلیون دلار اعلام شد؛ هرچند منتقدان هزینهٔ واقعی را بسیار بیشتر ارزیابی می‌کنند.

این مجموعه از جمله یک مسجد با ظرفیت حدود سه هزار نفر و همینطور بزرگ‌ترین کتابخانه ترکیه با بیش از چهار میلیون جلد کتاب را هم شامل می‌شود.

روسیه، گلنژیک: کاخ «پوتین»

گفته می‌شود این مجموعه کاخ در ساحل دریای سیاه نزدیک گلنژیک در منطقه کراسنودار اقامتگاه محبوب ولادیمیر پوتین است و شایعات درباره آن از سال ۲۰۱۰ مطرح شده بود.

در سال ۲۰۲۱، سه سال پیش، الکسی ناوالنی، رهبر فقید مخالفان دولت روسیه، در مستندی تحقیقی ادعا ‌کرد که این کاخ با هزینه‌ای حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار برای رئیس‌جمهور روسیه ساخته شده است.

بر اساس این تحقیقات، این کاخ-مجموعه ازجمله شامل یک استادیوم هاکی زیرزمینی، تئاتر، تاکستان و کلیسا است.

همچنین منطقه‌ای پرواز- ممنوع بر فراز آن مشخص شده و کشتی‌ها هم نمی‌توانند به آن نزدیک شوند.

ولادیمیر پوتین مالکیت آن را انکار کرده است. در مقابل آرکادی روتنبرگ، یکی از اولیگارش‌های روسیه، مدعی مالکیت آن شده است.

روسیه، مسکو: نووا-اوگاریوا

نووا-اوگاریووا اقامتگاه رسمی و دولتی ولادیمیر پوتین در حومه مسکو است.

این مجموعه که در دهه ۱۹۵۰ ساخته شده، در آغاز قرن بیست‌ویکم به دستور ولادیمیر پوتین شاهد بازسازی اساسی بوده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، اخیراً هم بخش‌هایی به این مجموعه اضافه شده‌اند؛ ازجمله یک مرکز تفریحی متعلق به سرویس حفاظت فدرال روسیه (FSO)، باندهای هلیکوپتر و حتی سیستم‌های دفاع هوایی.

گفته می‌شود احتمال دارد تونلی هم بین تأسیسات FSO و اقامتگاه ولادیمیر پوتین وجود داشته باشد.

تاجیکستان، دوشنبه: کاخ ملت

کاخ ملت که در سال ۲۰۰۸ تکمیل شد، اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان، امامعلی رحمان است.

برای ایجاد فضای کافی جهت ساخت این کاخ، کنیسه‌ای با قدمت صد سال و سایر ساختمان‌های محله تخریب شد.

این کاخ با هزینه‌ای معادل ۳۰۰ میلیون دلار ساخته شده و اطراف آن را پارک‌ها، فواره‌ها و سایر بناهای شاخص، ازجمله بنای استقلال و پرچم دوشنبه که با ارتفاع ۱۶۵ متر زمانی بلندترین پرچم جهان بود، فرا گرفته‌اند.

ترکمنستان، عشق‌آباد: کاخ ریاست‌جمهوری اوغوزخان

مجتمع اوغوزخان، اقامتگاه و محل کار رسمی رئیس‌جمهور ترکمنستان سردار بردی‌محمداف است.

این کاخ به‌ افتخار رهبر یکی از طوایف قدیمی ترکمن نامگذاری شده و از دهه ۱۹۹۰ محل اقامت رؤسای ‌جمهور این کشور بوده است.

در سال ۲۰۱۱، یک کاخ جدید و ساختمان‌های جانبی با هزینه‌ای حدود ۳۵۰ میلیون دلار به آن اضافه شد.

در حال حاضر هم ساختمانی برای میزبانی مراسم رسمی و نیز میدانی برای رژه و سایر رویدادهای دولتی در جلوی این کاخ در دست احداث است.