آمریکا موفق شد «بزرگ‌ترین شبکه جرایم سایبری جهان» را متلاشی کند

نقشه‌ای از فعالیت‌های یک «بات‌نت»، شبکه‌ای از رایانه‌های آلوده به ویروس

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه ۱۰ خرداد اعلام کرد که در عملیات بین‌المللی نیروهای انتظامی، یک تبعه چین دستگیر و یک شبکه رایانه‌ای جرایم سایبری (بات‌نت) که به احتمال فراوان بزرگ‌ترین شبکه در جهان بوده منهدم شده است.

بات‌نت اصطلاحاً به شبکه‌ای از کامپیوترهای آلوده به ویروس رایانه‌ای گفته می‌شود که هکرها از راه دور آن‌ها را برای انجام حملات و کلاهبرداری‌های سایبری گسترده کنترل می‌کنند. این دستگاه‌های آلوده تحت فرمان هکرها قرار می‌گیرند و می‌توانند برای جمع‌آوری داده‌های شخصی، نظارت بر فعالیت‌ها و نصب برنامه‌ها استفاده شوند.

بات‌نتی که روز پنج‌شنبه اعلام شد کشف و منهدم شده، در حدود یک دهه از طریق فروش روش‌های رخنه به رایانه‌های شخصی و شبکه رایانه‌ای تجاری به تبهکاران دست کم ۹۹ میلیون دلار به جیب زده است.

بنابر گزارش‌ها، تبهکاران با خرید این بات‌نت، از آن برای سرقت هویت، استثمار و آزار کودکان و کلاه‌برداری مالی، از جمله کلاهبرداری در دریافت کمک‌های مالی در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ استفاده کرده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه خود به نقل از کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی، گفت این بات‌نت که با نام «۹۱۱ اس ۵» شناخته می‌شود کامپیوترها و شبکه‌های رایانه‌ای در حدود ۲۰۰ کشور جهان را بوسیله بدافزار آلوده کرده بود و به احتمال فراوان بزرگ‌ترین بات‌نت جرایم سایبری در جهان بود.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا هدایت‌کننده این شبکه به نام یونهه وانگ، ۳۵ ساله و شهروند چین، روز چهارم خرداد دستگیر شده است.

بیشتر در این باره: نهادهای انتظامی بریتانیا و چند کشور دیگر گروه باج‌گیری سایبری «لاک‌بیت» را متلاشی کردند

در این بیانیه به محل و چگونگی بازداشت این فرد اشاره نشده و سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفت: «در حال حاضر ما فراتر از آنچه که در بیانیه گفته شده اظهار نظر نمی‌کنیم.»

براساس اعلام جرم دادستانی آمریکا که به مراجع قضایی در ناحیه شرق تگزاس تسلیم شده است، تبهکاران سایبری با استفاده از تعداد پرشماری رایانه‌های شخصی و خانگی که آن‌ها را با بدافزار کنترل می‌کردند «از سال ۲۰۱۴ تاکنون میلیاردها دلار از بنگاه‌های مالی، شرکت‌های صادرکننده کارت اعتباری، حساب‌های بانکی مردم و برنامه‌های فدرال اعطای وام به سرقت برده‌اند.»

مریک گارلند، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا، هنگام اعلام این خبر گفت که یونهه وانگ، هدایت‌کننده شبکه، روش دسترسی و رخنه در ۱۹ میلیون کامپیوتر مجهز به سیستم‌های عامل ویندوز را سرقت کرده و آن‌ها را به شبکه‌های تبهکار فروخته بود. بیش از ۶۱۳ هزار دستگاه از این رایانه‌ها در آمریکا بوده‌اند.

دادستان کل آمریکا خاطرنشان کرد که تبهکاران سایبری که روش رخنه و دسترسی به شبکه‌های رایانه‌ای را از یونهه وانگ خریده‌اند در مجموع حدود ۵.۹ میلیارد دلار از طرح‌های فدرال اعطای وام کلاهبرداری کرده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا تخمین می‌زند که حدود ۵۶۰ هزار مورد تقاضای جعلی برای دریافت کمک‌هزینه بیکاری توسط کامپیوترهایی تنظیم و ارسال شده است که شناسه (آی‌پی) آن‌ها توسط تبهکاران به سرقت رفته بود.

تصور می‌شود که یونهه وانگ، هدایت‌کننده این بات‌نت، از ۱۵۰ سِرور استفاده می‌کرده و نیمی از آن‌ها را از شرکت‌های آمریکایی ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی اجاره کرده بود.

در اعلام جرم دادستانی گفته شده که او با درآمد حاصل از فعالیت تبهکارانه دست‌کم ۲۱ ملک و مستغلات در آمریکا، چین، سنگاپور، تایلند، امارات متحده عربی و سنت کیتس و نویس، کشور جزیره‌ای در منطقه کارائیب، خریداری کرده و به واسطه سرمایه‌گذاری در این کشور کوچک، شهروندی آن را دریافت کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه خود از پلیس و سایر نهادهای دولتی در تایلند و سنگاپور برای کمک به این تحقیقات قدردانی کرد.