کرونا با غول‌های آسمان چه خواهد کرد؟

آنتونوف ۲۲۵ مریا

بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا بسیاری از هواپیماهای بزرگ جهان را به پایان خط رسانده است. اما برخی هم با افزایش کارایی روبه‌رو شده‌اند. بزرگ‌ترین هواپیماهای جهان کدام‌ها هستند و از میان آنها احتمالا با کدام یک وداع خواهیم کرد؟

ایرباس ۳۸۰

ایرباس ۳۸۰ بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان است. این هواپیما نوآوری‌هایی در زمینه حمل مسافر کرد، و سبب شد کلاس‌های بسیار لوکسی در هواپیماها ایجاد شود.

با این هواپیما بود که برخی خطوط هوایی پروازهای بسیار طولانی را به صورت بسیار لوکس و با قیمتی که برخی به بیش از ۲۰ هزار دلار برای هر بلیت می‌رسید، ارائه کردند. بزرگی این هواپیما سبب شد مسافران بتوانند اتاقی مانند هتل در هواپیما داشته باشند و در طول پروازهایی که گاه به بیش از ۱۵ ساعت می‌رسید در هواپیما دوش بگیرند.

این هواپیما توانایی حمل ۸۵۰ مسافر را دارد و با دو طبقه، و بیش از ۷۲ متر طول می‌تواند با یک‌بار سوختگیری نزدیک به ۱۵ هزار کیلومتر پرواز کند.

ایرباس ۳۸۰ البته هزینه عملیاتی بسیار زیادی دارد و در هر فرودگاهی هم امکان نشست و برخاست ندارد. حالا با توجه به بحران کرونا و کاهش شدید مسافرت‌ها، دیگر استفاده از آن، صرفه اقتصادی ندارد و پیش از زمان اعلام شده در سال ۲۰۲۱ در مسیر بازنشستگی‌ست.

آنتونوف ۲۲۵

این هواپیما بزرگ‌ترین هواپیمای جهان و یک هواپیمای باری است، که فقط یک فروند از آن در شوروی ساخته شد تا بتواند شاتل فضایی بوران را حمل کند. به همین دلیل باله‌های عقب آن به صورت دوتایی و به‌شکلی ساخته شد که در هواپیماهای دیگر استفاده نمی‌شود.

در موارد بحرانی می‌تواند مقدار زیادی مواد غذایی یا دارو را به مناطق بحران‌زده برساند

از این هواپیمای غول‌پیکر برای حمل بارهای بسیار بزگ مثل لوکوموتیو‌ها و ژنراتورها استفاده می‌شود. البته در موارد بحرانی هم می‌تواند مقدار زیادی مواد غذایی یا دارو را به مناطق بحران‌زده برساند. این توانایی سبب شده در دوران کرونا برای حمل بار استفاده از آن افزایش یابد. اما مشکل آنجاست که از این هواپیما، تنها یک فروند تولید شده است. این غول هوایی از شش موتور استفاده می‌کند و می‌تواند باری در حدود ۲۵۰ تن را جابه‌جا کند. طول این هواپیما ۸۸ متر است.

بوئینگ ۷۴۷

این هواپیما را ملکه آسمان می‌خوانند. اما این اسطوره هوانوردی، هم در زمینه مسافری به پایان کار خود رسیده است و بسیاری از شرکت‌ها که از آن استفاده می‌کردند، به دلیل بحران کرونا استفاده از آن را کنار گذاشته‌اند. برخی دیگر هم در حال تغییر کاربری آن برای انجام پروازهای باری هستند. البته در وضعیت باری این هواپیما به احتمال خیلی زیاد همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد.

این پرنده چهار موتوره با طول ۷۶ متر می‌تواند ۴۶۷ مسافر را سوار کند و برد پروازی آن حدود ۱۴ هزار کیلومتر است.

بوئینگ ۷۴۷ دریم‌لیفتر

مدل دریم‌لیفتر نوع خاصی از بوئینگ ۷۴۷ است که برای کاربری ویژه توسعه پیدا کرده است. بر خلاف ۷۴۷ مسافربری، استفاده از این هواپیما به دلیل قابلیت بالا برای حمل بار در دوران کرونا افزایش پیدا کرده است.

این هواپیما به‌طور معمول برای جابه‌جایی قطعات هواپیما استفاده می‌شود. بوئینگ ۷۴۷ دریم لیفتر می‌تواند سه برابر یک ۷۴۷ معمولی بار حمل کند و توانایی حمل ۱۲۵ تن بار را دارد.

آنتونوف ۱۲۴ روسلان

این هواپیما بزرگ‌ترین هواپیمای نظامی روسیه است و از سال ۱۹۸۴ در ارتش شوروی و پس از آن در ارتش روسیه در حال خدمت است. این هواپیما که رقیب غربی آن سی پنج گلکسی آمریکا است توانایی حمل ۱۶۵ تن بار را دارد.

آنتونوف ۱۲۴ روسلان نزدیک ۷۰ متر طول دارد و با استفاده از چهار موتور می‌تواند با سرعت ۸۷۰ کیلومتر در ساعت، پرواز کند و برد عملیاتی آن با یک‌بار سوخت‌گیری بیش از ۱۱ هزار کیلومتر است.

سوپرجت ۱۰۰ داخل آنتونوف ۱۲۴

لاکهید سی پنج

بزرگ‌ترین هواپیما ترابری ارتش آمریکا که با توجه به بحران کرونا از آن می‌توان برای حمل بارهای ضروری مانند دارو و ماسک استفاده کرد.

لاکهید سی پنج توانایی حمل ۱۳۵ تن بار را دارد و درون آن می‌توان همزمان چندین تانک، هلیکوپتر و خودروی نظامی قرار داد.

این هواپیما با یک‌بار سوختگیری می‌تواند ۱۳ هزار کیلومتر پرواز کند و طول آن ۷۵ متر است.

بی-۵۲

کرونا هیچ تاثیری روی استفاده از این هواپیما ندارد و این پرنده آمریکا که قادر به حمل بمب‌های هسته‌ای است قرار است چند دهه دیگر هم در خدمت باقی بماند. با بهینه‌سازی، بی-۵۲ تا سال ۲۰۵۰ میلادی همچنان کار می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌ها، نصب نسل جدید موتور روی این غول هوایی است.

بی ۵۲ از هشت موتور استفاده می‌کند و از سال ۱۹۶۰ تا کنون در حال خدمت در ارتش آمریکا است هم اکنون نزدیک ۶۰ فروند از این بمب افکن‌ها در خدمت هستند.

هم اکنون بی ۵۲ از هشت موتور پرت اند ویتی TF33-PW-103 استفاده می‌کند. این موتورهای پر قدرت به این هواپیما اجازه می‌دهد بدون نیاز به سوخت‌گیری ۱۴ هزار کیلومتر برد داشته باشد.

بی-۵۲ ارتش آمریکا در جریان یک رزمایش نظامی نزدیک مرز عربستان

از مهم ‌ترین قابلیت‌های این هواپیما، حمل تعداد زیادی موشک کروز است؛ این قابلیت به آن اجازه می‌دهد صدها کیلومتر خارج از برد پدافندهای هوایی، اقدام به بمباران اهداف خود کند.

این بمب‌افکن هشت موتوره، حدود ۵۰ متر طول دارد و می‌تواند به سرعت ۸۴۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.