کار اصلاح و به‌روزرسانی بوئینگ ۷۳۷ مکس به کجا کشید؟

شرکت بوئینگ اعلام کرد با اصلاح نرم‌افزاری در بوئینگ ۷۳۷ مکس این هواپیما «امن شده است».

مدیر عامل بوئینگ با ابراز تاسف از دو سقوط پیاپی ۷۳۷ مکس، اعلام کرد این شرکت اصلاحات لازم را روی سیستم خودکار پرواز انجام داده است تا دیگر چنین حوادثی تکرار نشود.

دنیس مویلنبرگ، مدیرعامل بوئینگ برای دادن اطمینان خاطر به کاربران این هواپیما خود در پرواز آزمایشی بوئینگ ۷۳۷ مکس اصلاح شده، حضور یافت.

شرکت بوئینگ اصلاحات اساسی را در سیستم‌های اتوماتیک این هواپیما انجام داده است.

۷۳۷ مکس به سامانه افزایش مانور پذیری با نام ام‌سی‌ای‌اس مجهز است. سیستمی که دلیل اصلی سقوط‌های اخیر محسوب می‌شود.

در مدل ۷۳۷ مکس، مکان موتور، قدرت و رانش موتور نسبت به مدل‌های قبلی تغییر اساسی کرده است. میزان رانش موتور و جانمایی جدید موتور باعث می‌شود در مواردی، اثر بالا رفتن دماغه و افزایش زاویه حمله رخ دهد. اگر این زاویه بیش از اندازه افزایش یابد ممکن است واماندگی ایجاد شود. برای جلوگیری از حالت واماندگی سیستم ام‌سی‌ای‌اس وارد عمل می‌شود و به‌طور خودکار دماغه هواپیما را به سمت پایین می‌کشد.

این سیستم به دلیل خطای محاسباتی یا خطا در سنسورها بد عمل می‌کرد و در جایی که لازم نبود دماغه هواپیما را به سمت زمین منحرف می‌کرد. اگر این سیستم خطا کند و خلبان دیر عمل کند، سقوط حتمی می‌شود.

تولید این هواپیما از ماهی ۵۲ فروند به ۴۲ فروند کاهش یافته است

بوئینگ اعلام کرده مشکلات را در به‌روزرسانی نرم‌افزاری حل کرده است. با این وجود این شرکت که با یک بحران شدید روبرو شده تولید این هواپیما را از ماهی ۵۲ فروند به ۴۲ فروند کاهش داده است.

این شرکت تلاش می‌کند تا با اطمینان دادن به کشورهای مختلف، ناوگان زمین‌گیرشده مکس را پس از اصلاح دوباره به پرواز در آورد.

اف ۳۵ باز هم سقوط کرد

هواپیمای جنگنده نسل پنجمی اف-۳۵ که از پیشرفته‌ترین هواپیماهای نظامی جهان است بار دیگر و این بار در ژاپن سقوط کرد.

این اف-۳۵ مدل ای در اقیانوس آرام سقوط کرده است. این اتفاق در شمال شرقی ژاپن و ۲۸ دقیقه پس از آغاز پرواز روی داده است. این جنگنده اف-۳۵ در ژاپن مونتاژ شده بود.

ژاپن ۱۳ فروند از این هواپیما را در اختیار دارد. در سال گذشته هم یک هواپیما اف-۳۵ در کارولینای جنوبی سقوط کرده بود.

اف-۳۵ در کنار اف-۲۲ از پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها جهان است. این هواپیما در واقع برای جایگزین کردن اف ۱۶ توسعه یافته است. پروژه توسعه این هواپیما گران‌قیمت‌ترین در نوع خود در جهان بوده است.

در سقوط این هواپیما در سال گذشته مشکل لوله های سوخت مطرح شده بود. اف-۳۵ توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته می‌شود و نسل پنجم جنگنده‌های پنهان‌کار و تک موتوره است.

شکست تازه برای سوخو

موج انصراف از سوخو سوپر جت ۱۰۰ به دردسر تازه برای این شرکت روس تبدیل شده است.

شرکت هواپیمایی آدریا در اسلوونی قرار داد اجازه سوخو سوپر جت ۱۰۰ را با این شرکت لغو کرده است. یکی از دلایل لغو قرار داد به عدم توانایی سوخو در پشتیبانی فنی لازم باز می‌گردد. در چند ماه گذشته چندین شرکت از استفاده از این هواپیما در ناوگان خود انصراف داده‌اند.

شرکت ایرلندی سیتی‌جت هم چندی قبل از استفاده ازهواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ منصرف شده بود. این شرکت ایرلندی که در اروپا از سوخو سوپر جت ۱۰۰ استفاده می‌کنند به دلیل مشکلات فراوان دیگر مایل به ادامه استفاده از این هواپیما نیست.

به نظر می‌رسد سوپرجت با بحران روبه‌رو شده‌است

پیشتر ​شرکت هواپیمایی بروکسل گفته بود سوپرجت به تعمیرات مدام نیاز دارد که سبب لغو یا تاخیر پروازهای این شرکت شده است. از طرفی هنور دستورات فنی این هواپیما به‌طور کامل به زبان‌های غیرروسی ترجمه نشده که مشکلاتی را برای عملیاتی کردن آن ایجاد کرده است.

قیمت بلیت هواپیما در سال ۹۸

مقصود اسعدی سامانی، دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر مبنای قیمت بلیت هواپیما نرخ‌های تعیین شده در آذرماه سال ۱۳۹۷ است، اظهار کرد: دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی خطوط هوایی کشور که شامل سقف و کف قیمت‌ها می‌شود، در آذرماه سال گذشته به تصویب رسیده است و در ایام نوروز سال ۱۳۹۸ نیز مبنای قیمت‌ها بر همین اساس محاسبه شد.

او ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد و در صورتی که قیمت ارز رشد نداشته باشد، افزایش قیمت بلیت هواپیما دور از ذهن به نظر می‌رسد، چراکه بازار فروش بلیت هواپیما کشش افزایش قیمت را ندارد.