حکم انفصال از خدمت استاد موسیقی دانشگاه تهران در دولت پزشکیان «قطعی شد»

Tehran University

آذین موحد، استاد تعلیق‌شده دانشگاه تهران، می‌گوید که تنها چند ماه پس از آغاز به کار دولت مسعود پزشکیان، حکم انفصال از خدمتش هفته گذشته قطعی شده است.

خانم موحد موسیقی‌دان، نوازنده فلوت و استاد دانشگاه است.

این مدرس موسیقی که از پاییز سال گذشته در تدریس در دانشگاه «تعلیق» شده بود، روز شنبه ۲۱ مهر به وب‌سایت خبرآنلاین گفت: «هفته پیش تلفنی اطلاع دادند که حکم بدوی مبنی بر شش ماه انفصال موقت که در تاریخ ۱۳ آبان سال ۱۴۰۲ صادر شده بود و مدت‌ها در انتظار صدور رای قطعی بود، بالاخره تایید شده و حکم قطعی مبنی بر انفصال شش ماه به اجرا گذاشته خواهد شد که معنایش این است که بنده تا فروردین ۱۴۰۴ به دانشگاه بازنخواهم گشت.»

خانم موحد از پاییز ۱۴۰۱ و به دلیل همراهی با اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» که در دانشگاه‌ها نیز به شکل گسترده جربان داشت و همچنین حمایت از دانشجویانی که با برخورد امنیتی مواجه شده بودند، از تدریس منع شده و به گفته خودش از آن زمان سر کلاس درس حاضر نشده بود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا دولت مسعود پزشکیان مشکل او را پیگیری کرده است،‌ پاسخ منفی داد و افزود: «روز ۳ مهر ۱۴۰۳ از دفتر کمیسیون تخلفات دانشگاه به من زنگ زدند و گفتند حکمت قطعی شده است.»

آذین موحد «تشویق دانشجویان به برگزاری تجمعات غیرقانونی، تشویق دانشجویان به کشف حجاب، همراهی با عناصر ضد انقلاب، امضای بیانیه در راستای حمایت از اغتشاشگران، رفتارهای برخلاف نظام،‌کشف حجاب و تعطیلی کلاس درس و تحریک دانشجویان و اغتشاشگران» را از جمله اتهامات خود عنوان کرد.

او این اتهامات را «مزخرفات» خواند که به گفته او «هیچ ادله و شواهدی» نداشت و با اشاره به محمد مقیمی، رئیس سابق دانشگاه تهران گفت که او «اجازه داده بود نیروهای امنیتی به نام دانشجویان بسیجی وارد دانشگاه شوند و بحران ایجاد کنند و یا حراست و کمیته انضباطی حقوق برحق دانشجویان را پایمال کنند.»

این استاد موسیقی تصریح کرد: «به قساوتی که رئیس دانشگاه اجازه داده بود اتفاق بیفتد، معترض بودم.»

بیشتر در این باره: نامه استادان اخراجی به پزشکیان؛ اقدام موثری برای بازگشت استادان صورت نگرفت

این در حالی است که مسئولان دانشگاه تهران بعد از اعتراض‌های ۱۴۰۱ چند ماه پرداخت حقوق او را مسدود کرده بودند و او خبر داده که از پاییز سال گذشته حقوق او دوباره واریز شد، اما به دلیل صادر نشدن حکم در وضعیت بلاتکلیف باقی مانده بود.

همزمان با نخستین روز سال تحصیلی جدید در ایران، گروهی از استادان اخراج یا تعلیق شده از دانشگاه‌ها در نامه‌ای خطاب به مسعود پزشکیاناعلام کردند که با وجود اظهار نظرهای او درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها هیچ «اقدام موثری در اینباره انجام نشده است».

دوازده استاد اخراج یا تعلیق شده از دانشگاه در نامه‌ای که روز اول مهر منتشر شد پرسیده بودند: «آیا اراده‌ای واقعی در کار است یا تنها با بازگشت تعدادی انگشت‌شمار قرار است این موضوع مورد بهره‌برداری تبلیغاتی قرار گیرد»؟

پیش‌تر از آن و در دهم شهریورماه دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفته بود: بین ۸۰ تا ۹۰ استاد دانشگاه در دولت قبلی اخراج یا لغو قرارداد شدند که بیشتر آنها به «دلایل واهی» و در برخی موارد به دلایل «سیاسی و سوء‌ظن» بوده است.

به گفته محمود صادقی همچنین هزار و ۵۰۰ استاد، از جمله خود او، به دلیل ابراز نظر درباره اعتراضات ۱۴۰۱ برای گرفتن ترفیع سالانه دچار مشکل شده‌اند.

آقای صادقی در عین حال گفت که آمار دقیقی از استادان اخراجی یا آنهایی که قراردادشان لغو شده در دست نیست و اساسا برخی ترجیح می‌دهند اصلا [نامشان] در آمارها نیاید».