دیدگاه‌ها: «قوه قضاییه؛ ویرانه‌ای که هر روز بیشتر تخریب می‌شود»

  • فرین عاصمی

صادق آملی‌لاریجانی، رییس‌ قوه‌قضاییه

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به نخستین رییس‌جمهوری پس از انقلاب ۵۷ گفت که بنی‌صدر فکر می‌کرد مردم رای به شخص دادند درحالیکه مردم به نظام جمهوری اسلامی رای داده بودند.

آقای اژه‌ای همچنین گفت «فتنه» جدیدی در راه است.

Your browser doesn’t support HTML5

دیدگاه ها-«قوه قضاییه؛ ویرانه ای که هر روز بیشتر تخریب می شود»

در هفته‌های گذشته آیت‌الله خامنه‌ای و نزدیکانش بارها به اسم ابوالحسن بنی‌صدر نخستین رئیس‌جمهوری در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته‌اند که نباید تجربه سال ۵۹ و به تعبیر آنها دو قطبی کردن جامعه تکرار شود. بعضی از کانال‌های تلگرامی و سایت‌های حامی رهبر جمهوری اسلامی بعد از این سخنان هشدار دادند که شاید حسن روحانی هم سرنوشتی مانند ابوالحسن بنی‌صدر داشته باشد.

پیش از این هم مواردی بوده که قوه قضاییه خود راسا در مسایل سیاسی دخالت کند. لغو سخنرانی علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی و احضار محمود صادقی نماینده مجلس بدلیل اینکه خواستار شفافیت در حساب‌های قوه قضاییه شده بود از این دست هستند.

ساز و کار قوه قضاییه جمهوری اسلامی چگونه است؟ از ابتدای روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی تاکنون روسای قوه قضاییه چگونه انتخاب شده‌اند و چه عملکردی داشته‌اند و سرانجام اینکه رییس قوه قضاییه ایران چقدر حقوقدان است؟


اینها سوالاتی است که در برنامه دیدگاه‌های این هفته به آنها پرداخته‌ایم. با حضور دو کارشناس: مهرانگیز کار، حقوقدان و وکیل دادگستری ساکن آمریکا و حسن فرشتیان، حقوقدان و دین‌پژوه ساکن فرانسه.