بحرین هزار و ۵۸۴ زندانی را پس از عفو آزاد کرد

تصویری آرشیوی از اعتراضات سال ۲۰۱۲ در منامه، پایتخت بحرین

بحرین روز دوشنبه هزار و ۵۸۴ زندانی، از جمله برخی از محکومان به حبس ابد و کسانی را که با اتهامات مربوط به اعتراضات سال ۲۰۱۱ محکوم شده بودند، آزاد کرد.

این محکومان مورد عفو واقع شدند. بحرین همچنین با ارجاع به قانون «مجازات جایگزین» که سال ۲۰۱۷ در این کشور تصویب شده است، شماری از زندانیان را به طور مشروط آزاد کرد، قانونی که اجازه می‌دهد کسانی که دست‌کم نیمی از دوران محکومیت خود را در زندان گذرانده‌اند محکومیت خود را خارج از زندان با کار در حوزه‌های خدمات اجتماعی و توانبخشی به پایان برسانند.

دفتر اطلاع‌رسانی دولت بحرین در بیانیه‌ای گفت: «بسیاری از کسانی که آزاد شدند به خاطر ارتکاب جرایم خشونت‌آمیز یا اخلال در نظم عمومی محکوم شده بودند و تمام وثیقه‌های آنها نیز لغو شده است.»

یکی از سخنگوهای دولت بحرین به خبرگزاری رویترز گفت که حدود ۶۵ درصد افرادی که آزاد شده‌اند به اتهامات مربوط به شورش محکوم شده بودند.

بحرین پس از سرکوب اعتراضات سال ۲۰۱۱ که عاملان اصلی آن نیروهای اپوزیسیون شیعه بود توانسته است که مخالفت‌ها را کنترل کند. عربستان سعودی در آن سال به بحرین برای سرکوب اعتراضات کمک کرد.

این کشور حاشیه خلیج فارس از آن زمان هزاران معترض، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و اجتماعی را زندانی و گاه آنها را به‌طور دسته‌جمعی محاکمه کرده است.

اکثریت مردم بحرین شیعه مذهب هستند، حال آن که خاندان سلطنتی حاکم بر آن سنی مذهب است. بحرین تنها کشور سلطنتی حاشیه خلیج فارس است که در جریان اعتراضات موسوم به بهار عربی درسال ۲۰۱۱ دچار ناآرامی جدی شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن