بحرین پس از ۱۰ سال کاهش رابطه با سوریه سفیر جدید خود در دمشق را معرفی کرد

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه

بحرین روز پنجشنبه ٩ دی‌ماه اعلام کرد که پس از ۱۰ سال کاهش رابطه با سوریه، سفیر جدیدی برای دمشق منصوب کرده است.

رویترز می‌گوید، انتصاب وحید مبارک سیار به عنوان سفیر جدید بحرین در دمشق بخشی از یک تغییر رویکرد عمده دیپلماتیک در خاورمیانه است که بر اساس آن شمار بیشتری از کشورهای عرب روابط خود را با حکومت بشار اسد احیا و یا ترمیم می‌کنند.

بحران در سوریه با تظاهرات صلح‌آمیز دموکراسی‌خواهان و در میانه بهار عربی آغاز شد، اما این تظاهرات که با سرکوب شدید و کشتار معترضان همراه بود به سرعت به یک جنگ تمام عیار در کشور تبدیل شد، امری که راه را برای ورود شبه‌نظامیان خارجی به کشور و دخالت قدرت‌ها باز کرد و میلیون‌ها شهروند سوری را نیز آواره ساخت.

کشورهای عرب خلیج فارس با آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ٢٠١١ روابط دیپلماتیک خود با دولت بشار اسد را کاهش داده و یا قطع کردند. بحرین گفته است٬ سفارت این کشور در دمشق و همچنین نمایندگی دیپلماتیک سوریه در منامه همچنان فعال بوده‌اند.

وزیر خارجه امارات متحده عربی ۱۸ آبان سال جاری با سفر به دمشق با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد.

امارات متحده عربی از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود که در اولین سال‌های جنگ داخلی از شورشیان مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کردند.

امارات متحده عربی پیشگام عادی سازی مناسبات بین سوریه و سایر کشورهای عربی بوده و چند ماه پیش خواستار پذیرش مجدد این کشور به اتحادیه عرب (اتحادیه کشورهای عرب) شد. امارات حدود سه سال پیش سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.

کشورهای اردن و مصر نيز که از جمله متحدان آمریکا در منطقه محسوب می‌شوند در مسیر عادی سازی مناسبات با سوریه گام‌هایی برداشته‌اند.