واردات کالاهای کره‌ای برای مرزنشینان نیز ممنوع شد

پیشتر شورای عالی مناطق آزاد، اوایل آبان اعلام کرده بود که بنا بر دستور رهبر جمهوری اسلامی، ورود لوازم خانگی با نشان تجاری کره جنوبی در این مناطق ممنوع است.

در پی ممنوع شدن واردات رسمی برندهای کره‌ای لوازم خانگی از سوی رهبر ایران در ماه‌های گذشته، وزارت صنعت، واردات این کالاها از سوی مرزنشینان را نیز ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت صنعت در نامه‌ای که اوایل آذر به مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارسال کرده، علاوه بر ممنوعیت واردات رسمی ۱۶ برند محصولات خانگی کره‌ای، واردات این کالاها از سوی ملوانان، کولبران و بازارچه های غیر رسمی موقت مرزی را نیز ممنوع اعلام کرده است.

پیشتر شورای عالی مناطق آزاد، اوایل آبان اعلام کرده بود که بنا بر دستور رهبر جمهوری اسلامی، ورود لوازم خانگی با نشان تجاری کره جنوبی در این مناطق ممنوع است.

بر اساس نامه‌ای که علی خامنه‌ای اواسط شهریور به رئیس جمهور ارسال کرده بود، خبر گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی به معنی «شکستن کمر شرکت‌های لوازم خانگی داخلی» عنوان شده و از ابراهیم رئیسی خواسته شده بود که از این کار جلوگیری کند.

دو شرکت سامسونگ و ال‌جی که آبان ۱۳۹۷ و در پی تشدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی مجبور به ترک بازار ایران شده بودند، بر اساس اخبار غیررسمی در ماه‌های گذشته برای بازگشت به بازار ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

در همین رابطه سعید عمرانی، معاون دادستان کل کشور پیشتر گفته بود که «این دو شرکت در شرایط سخت مردم ایران را تنها گذاشتند؛ در حوزه قضائی اجازه نمی‌دهیم این نوع شرکت‌ها بخواهند به کشور بازگردند و به ‌طور حتم امکان فعالیت برای این دو برند در ایران وجود نخواهد داشت».

دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۷ ثبت سفارش اقلام و کالاهای خارجی را ممنوع اعلام کرد، اما برای مرزنشینان ممنوعیتی در نظر گرفته نشده بود.

اردشیر مطهری، نماینده مجلس ایران ماه مهر امسال درباره ایجاد «رانت» و «بی‌توجهی به کیفیت محصولات داخلی» در پی ممنوعیت واردات کالاهای خارجی هشدار داده بود.