جنجال نقل‌قول‌های منتسب به نویسندگان درباره حجاب؛ «احادیث جعلی از مشهدی تولستوی و کربلایی هوگو»

نصب بنرهایی حاوی توصیه‌های بزرگان ادبیات جهان در اهمیت رعایت «حجاب» و «عفت»، در نمایشگاه کتاب تهران، واکنش‌های گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان را در پی داشته است.

محتوای این بنرها علاوه بر اینکه دستمایه طنز شده، از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی به عنوان تلاش ناکام جمهوری اسلامی در اقناع افکار عمومی برای رعایت پوشش استاندارد حکومتی توصیف شده است.

کاربرانی نوشته‌اند که جمهوری اسلامی بعد از شکست کاربرد «خشونت» در اعمال حجاب اجباری، دست به «جعل» زده و به جای «قال باقر و قال صادق» به «قال هوگو و قال تولستوی» روی آورده است.

در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از ۲۰ اردیبهشت در تهران آغاز به‌کار کرد، بنرهایی از بزرگان ادبیات جهان ازجمله ویکتور هوگو، نویسنده معروف فرانسوی، و لئو تولستوی، رمان‌نویس شناخته‌شده روس که هر دو در قرن ۱۹ میلادی زندگی می‌کردند، نصب شده است.

در بنر منتسب به تولستوی علت «ازدیاد طلاق در اروپا» از دیدگاه او «تمدن فاسد، اختلالات جنسی و نبودن حجاب» عنوان شده است.

در بنر دیگری منسوب به ویکتور هوگو نیز آمده است: «وجاهت توام با وقار و عفت، به زن قدرتی می‌دهد که قوی‌ترین مردان را یارای مقاومت در برابر او نیست و مردان را به خضوع و تعظیم در مقابل زن وا می‌دارد.»


شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند این جملات پیش از این هم به روش‌های مختلف از قول دیگر چهره‌های فرهنگی نقل شده بود.

از جمله جمله‌ منتسب به ویکتور هوگو درباره «وقار و عفت» را پیش از این وب‌سایت تبیان به نقل از ژان‌ ژاک روسو، فیلسوف بزرگ سده هیجدهم منتشر کرده بود.

برخی کاربران نیز نوشته‌اند این اقدامات به خوبی نشان‌دهنده عدم آشنایی با کتاب و نویسندگان معروف از سوی متولیان فرهنگی وابسته به حکومت است.

کاربرانی نیز به طنز، جملات آشنای جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر همچون «پشتیبان ولایت فقیه باشید، تا به مملکت آسیبی نرسد»، را از قول چهره‌های ادبی بزرگ دیگری چون فئودور داستایوفسکی مطرح کرده‌اند.

پیوستن غول‌های بزرگ ادبیات به «ساندیس‌خورها» و رسیدن مقام‌های جمهوری اسلامی به این «فهم» که هر چه از قول بزرگان دنیای اسلام بگویند، با بی‌اعتنایی مردم مواجه می‌شود، از جمله طنزهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی است.

شمار دیگری از کاربران نیز به «خروجی اتاق فکری» که چنین تصمیم را گرفته اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند مشخص نیست برای این اقدام، چقدر فاکتور کرده‌اند.

برخی کاربران نیز گفته‌اند که جمهوری اسلامی با اعلام مواضع دفاعی درباره حجاب از سوی چهره‌های غربی در پی وجاهت دادن به قانون حجاب اجباری است.

سبحان جعفری‌تاش، فعال سیاسی و رسانه‌ای نیز در توئیتی از مترادف قرار دادن حجاب و عفت انتقاد کرده و گفته است: «افزایش بودجه می‌گیرید که این مزخرفات رو بنر کنید!؟»

توسل به چهره‌های شناخته‌شده جهانی در حوزه ادبیات برای اقناع افکار عمومی در رعایت حجاب اجباری، در شرایطی صورت می‌گیرد که باوجود برخوردهای سلبی، روزانه تصاویر و ویدئوهای متعددی از حضور زنان بدون حجاب در اماکن عمومی نقاط مختلف ایران منتشر می‌شود.

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» و هم‌زمان با ادامه اعتراض مدنی زنان با کنار گذاشتن حجاب اجباری، نهادهای فرهنگی و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی در راستای تبلیغ حجاب انجام داده‌اند.

رسانه‌های وابسته به حکومت، روزانه در کنار انتشار اخبار پلمب و بازداشت‌ها بر سر «بی‌حجابی»، از تصویب طرح‌های تازه برای اعمال فشار بر شهروندان در این زمینه خبر می‌دهند.

کاربری به طنز نوشته دیگر حتی «کربلایی تولستوی» و «مشهدی هوگو» هم قادر به قانع‌کردن زنان برای نگه‌داشتن حجاب اجباری بر سر نیستند؛ «حتی اگر برامون از سفر فرنگ، حدیث جعلی سوغاتی بیارین».

بیشتر در این باره: پاسخ وزارت خارجه سوئیس به انتقاد گسترده از «چادری شدن» سفیر در قم
با استفاده از شبکه‌های و گزارش‌های رادیو فردا؛ ف.ع، ب.ب/ ب.ب