وکیل خانواده نمازی: باقر نمازی باید فورا جراحی شود و پسرش از او مراقبت کند

سیامک نمازی (راست) سال ۱۳۹۴ به اتهام «همکاری با حکومت آمریکا» زندانی شد و پدرش، باقر نمازی، نیز یک سال بعد دستگیر شد اما اکنون بدون اجازه خروج از کشور، خارج از زندان است.

وکیل خانواده نمازی از وضعیت «وخیم» باقر نمازی، دوتابعیتی گرفتار در ایران و نیاز وی به جراحی فوری خبر داد.

جرد گِنسِر این خبر را روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور به نقل از خانواده باقر نمازی و در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد.

به گفته وی، باقر نمازی ۸۵ ساله بنابرتشخیص چندین متخصص مغز و اعصاب باید ظرف چند هفته آینده برای رفع انسداد در شریان کاروتید سمت چپ جراحی شود.

باقر نمازی برای رفع همین عارضه در سمت راست مغز، مهرماه پارسال جراحی شده بود.

خانواده نمازی از نهادهای مسئول در ایران خواسته‌اند که به سیامک، پسر آقای نمازی که زندانی است مرخصی بدهند تا هنگام عمل جراحی همراه پدرش باشد و در دوران نقاهت از او مراقبت کند.

باقر نمازی که با وعده مقامات ایران برای دیدار با پسرش سیامک به تهران سفر کرد، بهمن ۱۳۹۵ بازداشت و به اتهام «همکاری با دشمنان نظام (ایالات متحده آمریکا)» به ده سال زندان محکوم شد.

او هنگام بازداشت ۷۹ ساله بود و بیماری‌های متعددی از جمله آریتمی قلبی (ضربان غیر طبیعی قلب) داشت.

نهادهای مسئول در ایران با وجود اطلاع از بیماری‌های باقر نمازی، مدتی طولانی او را در سلول انفرادی زندان اوین زندانی کردند و شرایط سخت زندان، بیماری‌های او را تشدید کرد.

نمازی بیش از ده بار در بیمارستان بستری شده و دو بار تحت بازداشت جراحی شده است.

آقای نمازی در سال ۱۳۹۷ با مرخصی استعلاجی از زندان آزاد شد و اوایل سال ۱۳۹۹ دستگاه قضایی ایران پرونده او را مختومه اعلام کرد.

با این همه، حکومت جمهوری اسلامی باقر نمازی را ممنوع الخروج کرده و او برای پیوستن به خانواده و برخورداری از معالجات پزشکی حق بازگشت به آمریکا را ندارد.

بر اساس اظهارات وکیل و خانواده باقر نمازی، شرایط سخت زندان و محروم بودن از خدمات پزشکی در دوران بازداشت، به شدت بر وضعیت جسمی و روحی او تاثیر گذاشته و به دلیل استرس و فشار روحی به صرع و افسردگی شدید مبتلا شده است.

باوجود درخواست‌های مکرر خانواده نمازی و جامعه بین‌المللی، حکومت ایران حکم ممنوع‌الخروجی باقر نمازی را لغو نکرد و او ناگزیر شد جراحی قبلی را همزمان با شیوع کرونا در ایران انجام دهد.

سیامک نمازی ۵۰ ساله، مهر ۱۳۹۴ به اتهام «همکاری با آمریکا» دستگیر شد و از آن تاریخ مشمول مرخصی موقت نشده است. این در حالی است که اداره زندان‌های ایران در دوران شیوع ویروس کرونا به حدود صد هزار زندانی مرخصی داد.

خانواده نمازی از جمهوری اسلامی درخواست کرده است که به سیامک، برای همراهی پدرش در روز عمل جراحی و کمک به او در دوران نقاهت، مرخصی بدهند.

بیشتر در این باره: سیامک نمازی خطاب به جو بایدن می‌گوید «به این کابوس پایان دهید»

بابک نمازی پسر دیگر باقر نمازی که ساکن آمریکاست گفته است: «به دلیل تصمیم غیراخلاقی حکومت ایران برای گروگان گرفتن یک پدربزرگ سالخورده و کوتاهی دولت آمریکا در دفاع از او ما اکنون با همان کابوس پاییز سال گذشته روبرو شده‌ایم».

او می‌گوید: «از ایران خواهش می‌کنم ذره‌ای از انسانیت نشان دهد و به سیامک اجازه دهد که پیش پدرم باشد و از او مراقبت کند. در عین حال از دولت آمریکا می‌خواهم قبل از آن‌که دیر شود اقدامات برای آزادی پدر و برادرم را افزایش دهد».

وکلای خانواده نمازی سال گذشته نیز از تصمیم ایران برای جلوگیری از خروج باقر نمازی برای انجام عمل جراحی در خارج، به گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه سلامت شکایت کردند.

جرد گنسر، وکیل خانواده نمازی، می‌گوید: «بی‌توجهی به مرگ یا زندگی یک فرد بیمار و سالخورده نقض آگاهانه تعهدات ایران در قبال قوانین بین‌المللی است. حکومت ایران باید فورا حکم ممنوع‌الخروجی باقر نمازی را لغو کند تا او بتواند از درمانی که زندگی او را نجات می‌دهد، برخوردار شود».

وی از آمریکا نیز خواسته است که «با قاطعيت و اعمال فشار، برای آزادی باقر و سيامک نمازی و ساير زندانيان آمريکايی اقدام کند».

در حال حاضر، علاوه بر سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، دیگر شهروندان ایرانی‌-آمریکایی نیز در ایران زندانی هستند.

جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کند که آماده مبادله آن‌ها با زندانیان ایرانی در آمریکا است، اما غرب می‌گوید که جمهوری اسلامی از این افراد برای «باج‌خواهی» استفاده می‌کند.

بر اساس بیانیه جرد گسنر، وکیل خانواده نمازی، و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ش.ر/ک.ر