دادستانی بلژیک در مورد «مداخله» روسیه در پارلمان اروپا تحقیق می‌کند

الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک

الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک می‌گوید در پی طرح اتهاماتی علیه برخی از اعضای پارلمان اروپا مبنی بر ترویج پروپاگاندای روسیه در ازای دریافت پول، دادستانی این کشور تصمیم گرفته در مورد «مداخله» مسکو در این نهاد تحقیق کند.

آقای دی کرو روز جمعه ۲۴ فروردین اعلام کرد: «مقامات قضایی بلژیک معتقدند که این مداخلات باید تحت پیگیرد قرار بگیرد. پرداخت پول در خاک بلژیک روی نداده ولی مداخلات در حیطه قضایی کشور ما روی داده است.»

به گفته او، بلژیک به عنوان کشور میزبان نهادهای اروپایی «مسئول است حق تمامی شهروندان برای شرکت در انتخابات آزاد و امن را تضمین کند.»

نخست وزیر بلژیک خاطر نشان کرد موضوع «دخالت‌های» روسیه که در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن اهمیت ویژه‌ای دارد در جلسه هفته آینده رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطرح خواهد شد.

بیشتر در این باره: یک شبکه روسی «پرداخت رشوه» در اتحادیه اروپا متلاشی شد

به گفته دی کرو، «یکی از اهداف مشخص مسکو کمک به انتخاب نامزدهای طرفدار روسیه در انتخابات پارلمان اروپا و تقویت گفتمان هوادار روسیه در نهادهای تصمیم گیرنده اروپایی است.»

یک سخنگوی دادستانی بلژیک هم به خبرگزاری فرانسه گفت این تحقیقات از روز پنجشنبه ۲۳ فروردین آغاز شده است.

دولت بلژیک چندی پیش اعلام کرد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از اعضای پارلمان اروپا برای ترویج پروپاگاندای روسیه از آن کشور پول دریافت کرده‌اند.

جمهوری چک نیز ماه گذشته خبر داد که نهادهای امنیتی آن کشور شبکه‌ای را کشف کرده‌اند که از اعضای پارلمان اروپا برای ترویج پروپاگاندای روسیه از طریق وبسایت خبری «صدای اروپا» مستقر در پراگ استفاده می کند.

نخست وزیر بلژیک گفت: «نهادهای امنیتی ما معتقدند که پرداخت پول اتفاق افتاده است. اگر پرداخت رشوه بوده حتماً دو طرف در آن دخیل هستند، کسی که پول را پرداخت کرده و افرادی که پول را دریافت کرده‌اند.»

فراکسیون احزاب سبز در پارلمان اروپا و یک روزنامه در جمهوری چک گفته‌اند نمایندگان مظنون به دریافت پول، از روسیه از کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، هلند، مجارستان و لهستان هستند.

وبسایت خبری «پولیتیکو» نیز گزارش داد که ۱۶ نماینده پارلمان اروپا که در برنامه‌های وبسایت «صدای اروپا» شرکت کرده‌اند، همه از احزاب راست افراطی هستند.

فراکسیون‌های همه احزاب اصلی در پارلمان اروپا نیز خواستار تحقیقات جداگانه این نهاد در مورد ترویج پروپاگاندای روسیه شده‌اند.

سال گذشته نیز رسوایی دیگری که «قطر گیت» نام گرفت خبر‌ساز شد. در آن ماجرا تعدادی از اعضای پارلمان اروپا به دریافت پول برای پیشبرد منافع قطر و مراکش متهم شدند. با این حال هر دو کشور این اتهام را رد کرده‌اند.