آمریکا الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را هرگز نخواهد پذیرفت

جو بایدن

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ایالات متحده هرگز الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت.

جو بایدن در بیانیه‌ای به مناسبت هفتمین سالگرد حمله روسیه به شبه جزیره کریمه و اوکراین گفته است، ایالات متحده الحاق ادعایی شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نشناخته و هرگز هم به رسمیت نخواهد شناخت و در برابر اقدامات تجاوزکارانه روسیه ما در کنار اوکراین ایستاده‌ایم.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است: ایالات متحده همانند روزهای نخست این درگیری، همچنان در کنار اوکراین و متحدان و شرکای آن ایستاده است. ما در این سالگرد غم‌انگیز، بر یک حقیقت ساده تاکید می‌کنیم: کریمه، اوکراین است.

روسيه در سال ۲۰۱۴ با نادیده گرفتن توافق سال ۱۹۹۵ و با اعزام نیروهای نظامی، شبه جزیره کریمه را که قبلا جزو خاک اوکراين بود، تصرف کرد.

نیروهای روسی در جریان این حمله ضمن تصرف کشتی‌های جنگی اوکراینی، کنترل پایگا‌ه‌های نظامی در این شبه جزیره را در دست گرفتند.

روسیه پس از تصرف نظامی شبه جزیره کریمه، در ماه مارس سال ۲۰۱۴ در این شبه جزیره یک همه پرسی برگزار کرد.

روسیه بعدا اعلام کرد٬ ۹۶.۷ مردم این شبه جزیره از پیوستن کریمه به روسیه حمایت کردند.

آمریکا و کشورهای غربی این همه پرسی را مخدوش و غیر قانونی دانستند.

طی سال‌های گذشته آمریکا و کشورهای غربی ضمن به رسمیت نشناختن الحاق کریمه به روسیه و به خاطر آنچه نقش مخرب مسکو در به آشوب كشيدن اوکراين عنوان می‌کنند، تحريم‌هايی را عليه افراد و نهادهای روسي اعمال کرده‌اند.

در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما و پس از آن که روسیه شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد، اعضای گروه هشت در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفتند عضویت روسیه در این گروه را تعلیق کنند.