بایدن می‌گوید کشته شدن مردم منتظر کمک‌ها در غزه مذاکرات را «پیچیده» می‌کند

جو بایدن پنجشنبه پیش از ترک کاخ سفید با خبرنگاران گفت‌وگو کرد

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید تیراندازی مرگبار منتسب به نیروهای اسرائیلی به سوی فلسطینی‌های منتظر کمک‌های بشردوستانه در شهر غزه مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در جنگ را پیچیده می‌کند.

جو بایدن روز پنجشنبه ۱۰ اسفند قبل از ترک کردن کاخ سفید و سفر به ایالت تگزاس درباره نگرانی‌ها درباره تأثیر این اتفاق بر پیچیدگی مذاکرات گفت که «می‌دانم این اتفاق خواهد افتاد.»

او در عین حال گفت دولتش در حال بررسی «روایت‌های متفاوت» ارائه شده درباره این حادثه است که به گفته مقام‌های وزارت بهداشت غزه، وابسته به گروه افراطی حماس، بیش از ۱۰۰ کشته بر جا گذاشت و باعث زخمی شدن بیش از ۷۰۰ نفر شد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود و این آمار نیز به شکل مستقل قابل راستی‌آزمایی نیست.

آقای بایدن همچنین گفت رسیدن به توافق برای اجرای آتش‌بس موقت در جنگ میان اسرائیل و حماس در روز دوشنبه ۱۴ اسفند که قبلا آن را پیش‌بینی کرده بود، احتمالا در این روز رخ نخواهد داد.

او اضافه کرد که با این حال امیدوار است مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.

بیشتر در این باره: تعداد قربانیان جنگ در غزه از ۳۰ هزار نفر گذشت

شاهدان عینی به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفته‌اند بامداد پنجشنبه آتش گشودن نیروهای اسرائیلی به مردمی که برای به دست آوردن غذا و سایر مایحتاج به سمت کامیون‌های حامل کمک‌ها رفته بودند، تلفات زیادی بر جا گذاشته است.

اسرائیل می‌گوید یکی از کامیون‌ها بیش از حد به تانک‌های اسرائیلی نزدیک شد و تیراندازی نیروهای این کشئر که احساس «تهدید» کردند، باعث شد عده‌ای بر اثر ازدحام و زیر دست و پا ماندن آسیب ببینند.

اما سی‌ان‌ان و خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان نوشته‌اند که نیروهای اسرائیلی به سمت کامیون‌ها تیراندازی کردند و سپس حرکت کامیون‌ها برای فرار از مورد هدف قرار گرفتن باعث شد افراد زیادی را زیر بگیرند.

یکی از این شاهدان عینی به سی‌ان‌ان گفت که حدود ۲۰ فلسطینی به شکل مستقیم بر اثر تیراندازی نظامیان اسرائیلی کشته شدند و سایرین زیر چرخ‌های کامیون‌ها جان دادند.

ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که خبرگزاری رویترز محل ثبت آن را تأیید کرده است، کامیون‌هایی را نشان می‌دهد که مملو از اجساد و زخمی‌ها هستند.

شورای امنیت ملی کاح سفید نیز در بیانیه‌ای این سانحه را «وخیم» خوانده و گفته در حال بررسی گزارش‌ها است.

سخنگوی دولت اسرائیل هم از سوی دیگر گفت دلیل کشته شدن ده‌ها فلسطینی آن بوده که فرمان کامیون‌ها به دست مردم غزه افتاد و این وسایل نقلیه از روی جمعیت رد شدند.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل ساعتی بعد مدعی شد دو حادثه مجزا باعث تلفات غیرنظامیان شده است که در اولی کامیون‌ها مردم را زیر گرفته‌اند و در حادثه دوم، کامیون‌ها بیش از حد به نیروهای اسرائیلی نزدیک شدند و تیراندازی صورت گرفت.

وزارت بهداشتِ غزه روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد قربانیان جنگ در غزه از میان مردم این منطقه از روز ۱۵ مهر تا به حال از مرز ۳۰ هزار نفر گذشته است.

کشته شدن ۲۵ هزار زن و کودک در غزه

از سوی دیگر، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در جلسه استماع کنگره آمریکا در برابر قانون‌گذاران این کشور گفت از روز ۱۵ مهر تاکنون «بیش از ۲۵ هزار زن و کودک فلسطینی» در نوار غزه کشته شده‌اند.

در این روز حماس با یورش ناگهانی به خاک اسرائیل، بیش از ۱۲۰۰ تن را کشت و بیش از ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت و سپس اسرائیل خملات هوایی و زمینی گسترده به نوار غزه را آغاز کرد که حدود ۵ ماه ادامه دارد.

مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل،‌ درباره افزایش آمار تلفات در غزه به بیش از ۳۰ هزار نفر در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت از این آمار «وحشت‌زده» شده و اضافه کرد: «حتی بعد از نزدیک به پنج ماه دشمنی وحشیانه، غزه هنوز می‌تواند ما را شوکه کند.»

ساعاتی پس از اظهارات لوید آستین درباره تلفات فلسطینی ها در غزه، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، توضیح داد که این آمار وزارت بهداشت غزه است که گروه افراطی حماس آن را اداره می‌کند و نه برآورد نهادهای اطلاعاتی آمریکا.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، گفت که آقای آستین به آمار وزارت بهداشت غزه استناد کرده و اشاره او به کل فلسطینی‌هایی بوده که در این جنگ کشته شده‌اند و نه فقط زنان و کودکان.

خانم سینگ افزود: «ما نمی‌توانیم به طور مستقل آمار تلفات در غزه را تایید کنیم.»

تشکیلات خودگردان فلسطین ۱۱۴ میلیون دلار از اسرائیل دریافت کرد

دولت نروژ روز پنج‌شنبه از آزادسازی ۱۱۴ میلیون دلار وجوه مالیاتی مسدود شده توسط اسرائیل و تحویل آن به تشکیلات خودگردان فلسطینی خبر داد.

اسلو حدود ۱۰ روز پیش نیز اعلام کرده بود انتقال وجود مسدود شده مالیاتی به تشکیلات خودگردان فلسطینی برای جلوگیری از فروپاشی آن الزامی است.

یوناس گار استوره، نخست‌وزیر نروژ، روز پنج‌شنبه اعلام کرد تمامی وجوه مالیاتی ماه ژانویه که توسط اسرائیل از فلسطینی‌ها دریافت و مسدود شده بود، آزاد شده است.

او همچنین گفت وجوه مالی بیشتری در روزهای آینده به دست تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد رسید.

وزارت دارایی اسرائیل طبق قرارداد سال ۱۳۷۳، وجوه مالیاتی ناشی از واردات کالا به کرانه باختری را از فلسطینی‌ها دریافت و تحویل دولت خودگردان فلسطینی می‌دهد.

اسرائیل پیشتر با این استدلال که این وجوه احتمالا به دست حماس برسد، از ادامه پرداخت مالیات‌های جمع‌آوری شده خودداری کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، سی‌ان‌ان و رادیو فردا