بایدن می‌گوید احتمالا توافق با عربستان صورت بگیرد

به دنبال مذاکرات مشاور امنیت ملی ایالات متحده با مقامات سعودی در جده بر سر عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه گفت که احتمالا توافقی در کار باشد.

آقای بایدن به حامیان مالی کمپین انتخاباتی خود در شهر فریپورت ایالت مین گفت: «احتمالا ایجاد یک رابطه را شاهد باشیم.»

وی اما توضیحی درباره جزییات این توافق احتمالی ارائه نکرد.

مقامات ایالات متحده ماه‌هاست که در جهت شکل‌گیری یک توافق تاریخی میان دو خصم دیرین تلاش می‌کنند، اما عربستان سعودی تاکنون مقاومت کرده است.

توماس فریدمن، ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز، روز پنج‌شنبه در یادداشتی گفته بود که بایدن در حال بررسی یک معاهده امنیتی احتمالی میان ایالات متحده و عربستان سعودی است که این معاهده شامل عادی‌سازی روابط ریاض با اسرائیل نیز می‌شود.

مقامات کاخ سفید اعلام کرده‌اند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت ایالات متحده و یکی از متعمدترین افراد در نزد بایدن این هفته به همراه برت مک‌گورگ، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، برای مذاکره درباره عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل روانه جده شده است.

بیشتر در این باره: اکسیوس: سفر سالیوان به عربستان برای تشویق بن سلمان به عادی‌سازی روابط با اسرائیل

مقامات آمریکایی پیش‌تر گفته بودند، دولت آمریکا قصد دارد مقدمات این توافق دیپلماتیک را تا پیش از کارزارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری این کشور که برنامه‌های کاری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به تمامی به خود اختصاص خواهد داد، به سرانجام برساند.

احتمال این می‌رود که چنین توافقی با استقبال اعضای حزب دموکرات آمریکا مواجه نشود و برای آقای بایدن هزینه سیاسی زیادی به دنبال داشته باشد، چرا که رئیس‌جمهور آمریکا زمانی عهد کرده بود عربستان سعودی را به‌دلیل سوابق این کشور در نقض حقوق بشر و قتل جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن پست، منزوی کند.

بر اساس اسنادی که پیش‌تر از سوی وزارت اطلاعات آمریکا منتشر شده، محمد بن سلمان مسئول مستقیم قتل خاشقچی بوده است. عربستان سعودی این اتهام را رد کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر