جو بایدن: پوتین جنایتکار جنگی است و باید محاکمه شود

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید باید اطلاعات جمع‌آوری کنیم و همه شواهد لازم برای دادگاهی شدن پوتین را به‌دست بیاوریم.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید باید اطلاعات جمع‌آوری کنیم و همه شواهد لازم را برای دادگاهی شدن پوتین به‌دست بیاوریم.

در پی افشای کشتار صدها ساکن شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، رئیس‌جمهوری آمریکا همتای روس خود را «جنایتکار جنگی» خواند و گفت که ولایمیر پوتین باید محاکمه شود.

جو بایدن روز دوشنبه ۱۵ فروردین گفت: «پوتین یک بی‌رحم و جنایتکار جنگی است. آنچه در بوچا اتفاق افتاده ظالمانه است و همه آن را دیده‌اند. به نظرم این جنایت جنگی است و باید پوتین مواخذه شود».

آقای بایدن همچنین گفت در نظر دارد تحریم‌های بیشتری علیه روسیه به‌دلیل تهاجم نظامی به اوکراین وضع کند.

در دو روز گذشته تصاویری منتشر شده است که غیرنظامیان کشته شده در مناطق تحت اشغال روسیه در اطراف کیف را نشان می‌دهد در حالی که دست آن‌ها از پشت بسته شده بود. مقام‌های اوکراینی می‌گویند جسد ۴۱۰ غیرنظامی را در مناطقی که قبلا توسط روس‌ها اشغال شده بودند، پیدا کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهوری اوکراین، این فجایع را «نسل‌کشی» نامیده و سازمان ملل در صدد تحقیقات مستقل بر سر این کشتار است.

آقای بایدن روز دوشنبه در ادامه گفت اگر به خاطر داشته باشید، من ماه گذشته هم پوتین را «جنایتکار جنگی» نامیده بودم: اکنون می‌بینید که چه اتفاقی در بوچا افتاده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت با این‌حال ما باید اطلاعات جمع‌آوری کنیم و همه شواهد لازم را برای دادگاهی شدن پوتین به‌دست آوریم.

او همچنین بر لزوم کمک‌های نظامی به اوکراین برای ادامه جنگ با نیروهای روسیه تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر