بایدن می‌گوید آمریکا سامانه‌های موشکی میان‌برد به اوکراین می‌دهد

دولت بایدن روز سه‌شنبه اعلام کرد که سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ میان‌برد در اختیار اوکراین خواهد گذاشت، سلاحی حیاتی که رهبران اوکراین از آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور خواستار آن بوده‌اند.

ایالات متحده تلاش می‌کند تنها سلاح‌هایی را در اختیار اوکراین بگذارد که بتواند از خود در برابر حملات توپخانه روس‌ها دفاع کند و نه سلاح‌هایی که به آن اجازه می‌دهد عمق خاک روسیه را هدف قرار بدهد و منجر به تشدید جنگ شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، طی یادداشتی در ستون مهمان روزنامه نیویورک تایمز تایید کرد که تصمیم گرفته «سامانه‌ها و تهسیلات موشکی پیشرفته‌تری در اختیار اوکراینی‌ها قرار دارد تا بتوانند در جبهه جنگ داخل اوکراین حملات دقیق‌تری به اهداف مورد نظر انجام دهند.»

بیشتر در این باره: تهاجم مسکو؛ ارتش روسیه نیمی از شهر سیورودونتسک در شرق اوکراین را تصرف کرد

آقای بایدن روز دوشنبه گفته بود، ایالات متحده سامانه‌های موشکی که اوکراین بتواند در خاک روسیه حمله کند، در اختیار آن نخواهد گذاشت. با این حال هر سامانه موشکی که در نزدیکی مرز روسیه قرار بگیرد، می‌تواند خاک این کشور را هدف قرار بدهد.

یک مقام ایالات متحده به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گرفت، این بسته کمکی که قرار است روز چهارشنبه علنی بشود، شامل موشک‌های میان‌برد است که قابلیت پرتاب تا ۷۰ کیلومتری را دارد.

انتظار می‌رود که اوکراین از این موشک‌ها در منطقه شرقی دونباس استفاده کند، جایی که هم می‌تواند حملات هوایی روسیه را رهگیری کند و هم مواضع روسیه در شهرک‌هایی را که جنگ شدت گرفته است، هدف قرار دهد، از جمله سیورودونتسک.

سیورودونتسک برای روسیه که می‌خواهد قبل از رسیدن سلاح‌های جدید غربی‌ها به اوکراین، منطقه دونباس را تصرف کند، مهم است. این شهر که در ۱۴۵ کیلومتری مرز روسیه واقع شده، جزو آخرین مناطق تحت کنترل دولت اوکراین در لوهانسک است.

بایدن در یادداشت خود اضافه کرده است: «ما نه اوکراین را تشویق می‌کنیم که ورای مرزهای خود دست به حمله بزند و نه کمکی در این زمینه به آن می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم به بهای آن که روسیه درد را احساس کند، جنگ را طولانی کنیم.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن