بایدن از امیر قطر خواست حماس را وادار به پذیرش طرح آتش‌بس کند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه از امیر قطر خواست تا با فشار به گروه افراطی حماس و انجام «تمام اقدامات لازم»، این گروه را وادار به پذیرش طرح آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی بکند.

کاخ سفید گفت، آقای بایدن و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی «تایید کردند که طرح کنونی برای آتش‌بس کامل و آزادی گروگان‌ها حاوی یک نقشه راه عینی به منظور پایان دادن به بحران در غزه است».

بیانیه کاخ سفید همچنین می‌گوید که جو بایدن «آمادگی اسرائیل» برای اجرای شروطی را که به حماس پیشنهاد شده است، تایید می‌کند.

طبق این بیانیه، رئیس جمهوری ایالات متحده تاکید کرده که این پیشنهاد بهترین فرصت ممکن برای دستیابی به توافق است «و ادامه خودداری حماس از آزادی گروگان‌ها تنها این جنگ را طولانی‌تر می‌کند و مانع امدادرسانی به مردم غزه می‌شود».

از سویی جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که تاکید کرده تا مادامی که خواسته‌های اسرائیل برآورده نشود از آتش‌بس خبری نیست، گفت که نمی‌داند نتانیاهو چرا چنین حرفی زده است.

آقای کربی سپس افزود: «تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که این پیشنهاد را خود اسرائیل داده. این پیشنهاد نتیجه دیپلماسی شدید بین تیم‌های ما و آنها بوده است. رئیس جمهور این پیشنهاد را دقیق توصیف کرد و حالا بستگی به حماس دارد که آن را بپذیرد.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و آلمان؛ س.ن