بلینکن: آمریکا با اشغال دوباره غزه توسط اسرائیل بعد از پایان جنگ مخالف است

وزیر امور خارجه آمریکا بر مخالفت آمریکا با اشغال دوباره نوار غزه توسط اسرائیل و کاستن از ابعاد سرزمین‌های فلسطینی تأکید کرد.

اظهارات آنتونی بلینکن پاسخی به طرح دولت بنیامنین نتانیاهو برای بعد از پایان جنگ با گروه افراطی حماس است که در آن بر لزوم «حفظ آزادی عمل اسرائیل در نوار غزه» در میان‌مدت تأکید شده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

وزیر امور خارجه ایالات متحده که برای شرکت در اجلاس وزاری خارجه گروه ۲۰ به پایتخت آرژانتین سفر کرده است، روز جمعه ۴ اسفند با اشاره به این که غزه نباید سکویی برای تروریسم باشد، افزود: « نباید اسرائیل غزه را دوباره اشغال کند. ابعاد قلمروی غزه نباید کم شود. می‌خواهیم مطمئن شویم هر طرحی با این اصول سازگاری داشته باشد.»

او همچنین گفت هنوز جزئیات طرح اسرائیل درباره «روز پس از جنگ» را ندیده است.

آقای بلینکن از حق اسرائیل برای «دفاع از خود» تأکید کرد، آن هم بعد از حمله روز پنجشنبه در کرانه باختری رود اردن که طی آن سه فلسطینی به سمت خودروها آتش گشودند و باعث مرگ یک اسرائیلی و زخمی شدن ۱۳ تن دیگر شدند.

او در عین حال گفت دولت آمریکا از برنامه اسرائیل برای ساخت شهرک‌های جدید در کرانه باختری «ناامید» شده و این اقدام را برای رسیدن به صلح پایدار «غیرسازنده» می‌داند.

آنتونی بلینکن گفت که این اقدام «در تضاد با قوانین بین‌المللی» است و اضافه کرد: «دولت ما بر موضع مخالفت قاطع با گسترش شهرک‌ها باقی مانده است و به عقیده ما این نه تنها امنیت اسرائیل را تقویت نمی‌کند، که آن را تضعیف خواهد کرد.»

بیشتر در این باره: اسرائیل سه هزار خانه جدید در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری می‌سازد

این در حالی است که دولت اسرائیل روز جمعه اعلام کرد ساخت سه هزار خانه دیگر در شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه غربی را در دستور کار قرار داد.

وزیر دارایی اسرائیل گفت این طرح واکنشی به حمله مسلحانه مهاجمان فلسطینی به شهروندان اسرائیلی در یک جاده نزدیک به اورشلیم در بامداد روز پنجشنبه بود.

بتسال‌ئل اسموت‌ریچ، وزیر دارایی و رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» حامی گسترش شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه غربی است.

او در بیانیه‌ای گفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع و ران درمر، وزیر راهبردی در نشست کابینه از این طرح حمایت کردند.