بلینکن: «فرصتی فوق‌العاده» برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی وجود دارد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشستی در کنفرانس امنیتی مونیخ

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید در ماه‌های آینده «فرصتی فوق‌العاده» برای اسرائیل وجود دارد تا روابط خود را با کشورهای عرب منطقه عادی کند.

آقای بلینکن روز شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با تأکید بر ضرورت یک کشور فلسطینی گفت: «تقریباً همهٔ کشورهای عربی می‌خواهند با عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل، این کشور را در منطقه ادغام کنند.»

او در ادامه با اشاره به تلاش این کشورها برای احیای تشکیلات خودگران فلسطینی گفت که آن‌ها تلاش دارند از این طریق «تعهدات و تضمین‌های امنیتی» ارائه کنند تا اسرائیل احساس امنیت بیشتری داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت تشکیل کشور فلسطینی می‌تواند از خاورمیانه منطقه‌ای «یکپارچه» بسازد که در آن ایران «منزوی» می‌شود و امنیت اسرائیل را بیش از گذشته تضمین می‌کند.

بیشتر در این باره: مصر مشارکت در طرح کوچاندن فلسطینی‌ها به شبه‌جزیره سینا را به شدت رد کرد

دولت بایدن پیش از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در تلاش بود تا در یک توافق بزرگ روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل را عادی کند اما این مذاکرات با حملهٔ این گروه در ۱۵ مهرماه امسال به اسرائیل به تعویق افتاد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

واشنگتن سعی دارد به توافقی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی ربوده دست یابد تا مذاکرات میان اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه دوباره به جریان بیفتد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد آقای بلینکن در مونیخ با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، دیدار کرده و درباره تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی جهت آزادی گروگان‌ها و وقفه در جنگ غزه مذاکره کرده است.

از سوی دیگر گفت‌وگوها در مورد ساختار غزه در زمان پایان جنگ و این‌که چگونه تشکیلات خودگردان فلسطین باید اصلاح شود تا بتواند این منطقهٔ پرجمعیت را اداره کند نیز باید در این گفت‌وگوها در نظر گرفته شود.

این در حالی است که در روزهای اخیر حملات هوایی اسرائیل به مناطقی از شهر رفح تشدید شده و خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع گزارش داد که مصر آماده‌سازی منطقه‌ای در مرز غزه را که در صورت حمله اسرائیل به رفح، بتواند فلسطینی‌ها را در خود جای دهد٬ آغاز کرده است.

مقام‌های مصری صحت این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.