انتقاد بلینکن از عملکرد اسرائیل در کرانه باختری در پی کشته شدن زن ترکیه‌ای-آمریکایی

تصویر عایشه نور ازگی ایکی در دست سایر فعالان مخالف شهرک‌سازی در کرانه باختری

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت به دولت اسرائیل فشار خواهد آورد تا در عملکرد نیروهای نظامی و امنیتی این کشور «تغییرات اساسی» ایجاد کند.

آقای بلینکن این سخنان را روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور و پس از آن عنوان کرد که ارتش اسرائیل پذیرفت عایشه نور ازگی ایکی، فعال آمریکایی- ترکیه‌ای، در تظاهرات اعتراضی به گسترش شهرک سازی در مناطق اشغالی کرانه باختری بر اثر شلیک سربازان اسرائیلی کشته شده است.

وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری در شهر لندن گفت که دولت آمریکا در گفتگو با مقامات ارشد اسرائیلی کشته شدن این زن آمریکایی- ترکیه‌ای را مطرح خواهد کرد.

آقای بلینکن افزود: «نتایج تحقیقات مقدماتی و گفته‌های شاهدان عینی نشان می‌دهد که کشتن او بی‌دلیل و غیرقابل توجیه است. هیچ‌کس نباید به دلیل شرکت در یک اجتماع اعتراضی کشته شود. جان هیچ‌کس به خاطر ابراز عقیده نباید به خطر بیافتد.»

بیشتر در این باره: یک زن «آمریکایی- ترکیه‌ای» در کرانه باختری کشته شد

وزیر خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری مشترک با همتای بریتانیایی خود افزود: «به اعتقاد ما نیروهای امنیتی اسرائیل در شیوه عملیات خود در کرانه باختری باید تغییرات اساسی ایجاد کنند. این دومین شهروند آمریکایی است که توسط نیروهای امنیتی اسرائیل کشته می‌شود. این قابل قبول نیست و باید تغییر کند.»

آقای بلینکن علاوه بر این، در مورد عدم مهار اقدامات تعرضی شهرک نشینان یهودی که همزمان با ادامه جنگ در نوار غزه به فلسطینیان ساکن کرانه باختری حمله می‌کنند و عدم پیگرد و مجازات آن‌ها ابراز نگرانی کرد.

عایشه نور ازگی ایکی، ۲۶ ساله، که در تظاهرات هفتگی در اعتراض به گسترش شهرک‌های یهودی نشین شرکت کرده بود روز جمعه ۱۶ شهریور به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی از ناحیه سر مجروح و به فاصله کوتاهی کشته شد.

شهرک‌های یهودی نشین که در مناطق اشغالی فلسطین ساخته شده و در حال گسترش هستند براساس قوانین بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل غیرقانونی تلقی می‌شوند.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «به احتمال فراوان او غیرعمد و غیرمستقیم هدف گلوله سربازان اسرائیلی قرار گرفته است.»

این بیانیه افزود: «او هدف قرار نگرفته بود و هدف اصلی تیراندازی سربازان یکی از محرکان اصلی شورش بود.»

ارتش اسرائیل ادعا کرد که خانم ایکی «در شورشی خشونت‌آمیز کشته شد که در جریان آن ده‌ها فلسطینی به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می‌کردند.»

عایشه نور ازگی ایکی عضو «جنبش همبستگی بین‌المللی» یک گروه حامی فلسطینیان بود. این گروه ادعای اسرائیل مبنی بر پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی را تکذیب کرده و می‌گوید تظاهرات روز جمعه ۱۶ شهریور مسالمت آمیز برگزار شد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده که نیروهای ارتش اسرائیل با شلیک مستقیم گلوله به ناحیه سر این فعال طرفدار فلسطینیان او را کشته‌اند.

خبرگزاری فلسطینی «وفا» نیز به نقل از شهردار بیتا، در ناحیه نابلس که محل برگزاری تظاهرات روز جمعه بود، گزارش داد که خانم ایکی توسط سربازان اسرائیلی کشته شده است.

دولت ترکیه نیز در موضع‌گیری رسمی خود گفت که شهروند این کشور توسط «سربازان ارتش اشغالگر اسرائیل» کشته شده است و رجب طیب اردوغان نیز ضمن محکوم کردن اسرائیل کشتن خانم ایکی را «عملی وحشیانه» توصیف کرد.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از نشست خبری روز سه‌شنبه گفت دو طرف جنگ در نوار غزه هنوز «اختلافات جدی» دارند ولی تأکید کرد توافقی که به کاهش تنش منجر شود به سود همه طرف‌ها خواهد بود. او افزود: «دستیابی به توافق کاملاً در راستای منافع اسرائیل است.»

دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در این نشست خبری حمله امروز اسرائیل به یک «محدوده امن» در نوار غزه را محکوم کرد.

وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل حماس است اعلام کرد که در این حمله دست کم ۴۰ فلسطینی کشته شده‌اند.

اسرائیل ادعا کرد که در این حمله یک مرکز فرماندهی حماس را هدف گرفته است.