دادستان زاهدان از آزادی «تعدادی» از بازداشت‌شدگان اعتراضات در سیستان و بلوچستان خبر داد

«جمعه اعتراضی» در زاهدان عکس از آرشیو

دادستان زاهدان روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن گفت که «جمعی از بازداشت‌‌شدگان» اعتراضات سراسری در استان سیستان و بلوچستان آزاد شده‌اند.

به گزارش ایرنا، مهدی شمس‌آبادی اضافه کرد: «امشب تعدادی از این افراد که مشمول عفو بودند در زاهدان آزاد شدند و روند بررسی پرونده‌ها ادامه دارد.»

او وعده داد تا در فاصله یک هفته آینده همه افرادی که در این استان مشمول بخشنامه «عفو» رهبر جمهوری اسلامی می‌شوند، آزاد شوند.

دادستان زاهدان تعداد و هویت زندانیانی را که آزاد شده‌اند مشخص نکرد. زاهدان از «جمعه خونین» هشتم مهرماه تاکنون شاهد اعتراضات گسترده‌ای بوده است.

یک روز پس از اعلام خبر «عفو» بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد با کسانی که «توبه» نکرده‌اند٬ «قاطعانه برخورد» خواهیم کرد.

در همین حال، شماری از وکلا، فعالان حقوق بشر، معترضان زندانی و زندانیان سیاسی سابق، در واکنش به آنچه قوه قضائیه جمهوری اسلامی «عفو معترضان از سوی علی خامنه‌ای» عنوان کرده است، آن را «عفو تبلیغاتی» با هدف «تحمیل روایت دروغین نظام» و «تعویض وقیحانه‌ جایگاه شاکی و متهم» خواندند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز پیش از این اظهارات مقام‌های قوه قضائیه درباره «عفو معترضان از سوی علی خامنه‌ای» را اقدامی «ریاکارانه» و «تبلیغی» خوانده بود.

جرقه اعتراضات سراسری و ادامه‌دار در ایران از روز ۲۶ شهریور، همزمان با خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در سقز زده شد و دامنه آن به سرعت افزایش یافت.

اعترضات در زاهدان نیز به دنبال «جمعه خونین» هشتم مهر ماه گسترش یافت. اعتراضات در این روز با تجمع شماری از مردم زاهدان در روز جمعه هشتم مهر ماه پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید در اعتراض به موضوع «تجاوز یک سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر بلوچ» در چابهار آغاز شد. اما حاضران در این تجمع اعتراضی با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند.

به گفته سایت‌های محلی و سازمان‌های حقوق بشری، نزدیک به یک‌صد نفر در «جمعه خونین» زاهدان کشته شدند.