نگرانی از شرایط «خطرناک» پناهجویان در کمپ «ووچیاک» بوسنی

نمایی از کمپ ووچیاک؛ اتحادیه اروپا این کمپ را به رسمیت نمی‌شناسد

سازمان پزشکان بدون مرز هشدار داده است که شرایط زندگی برای مهاجرانی که در کمپ «ووچیاک» بوسنی و هرزگوین نگهداری می‌شوند، «به طرز خطرناکی سخت و خشن» است.

با شروع هوای سرد، کمیته صلیب سرخ نیز اخیرا از بدتر شدن وضعیت کمپ ووچیاک در شمال‌غرب بوسنی اظهار نگرانی جدی کرده بود.

این کمپ که فاقد برق، آب و امکانات دیگر است، پذیرای ۲۰۰۰ پناهجو است که اغلب با امید راهیابی به یکی از کشورهای اروپای مرکزی آنجا مانده‌اند. این پناهجویان در چادر زندگی می‌کنند.

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید این پناهگاه فاقد کمترین استانداردهای لازم برای یک کمپ پناهجویی است و اتحادیه اروپا نیز که برای بوسنی به خاطر میزبانی پناهجویان ۴۰ میلیون دلار کمک مالی کرده، حاضر به اختصاص منابع مالی برای کمپ ووچیاک نیست، چرا که به گفته کمیسریای مهاجرت اروپا، شرایط این کمپ به حدی بد و غیراستاندارد است که اتحادیه اروپا نمی‌تواند آن را مورد حمایت قرار دهد و پولی برای آن بپردازد. به عبارتی ساده، اروپا این کمپ را نمی‌خواهد به رسمیت بشناسد.

قبلا نیز اعتراضاتی به شرایط کمپ ووچیاک شده بود. این کمپ ژوئن سال جاری (تابستان) با هزینه شهرداری بیهاج راه‌اندازی شده و منبع مالی دیگری ندارد.

وضعیت دیگر کمپ‌های بوسنی نیز چندان دلگرم‌کننده نیست و اتحادیه اروپا از این کشور خواسته شرایط زندگی زمستانی برخی کمپ‌های غیراستاندارد خود را که پذیرای ۸ هزار پناهجو است، بهبود بخشد.

بر اساس گزارش‌ها، از سال گذشته ۵۰ هزار پناهجو وارد بوسنی شده‌اند و مقامات این کشور نگران هستند که شرایط بد مهاجران آنها را وادار به اعتراض‌های خشونت‌آمیز کند.

دولت بوسنی روز جمعه اعلام کرد که در برخی کمپها مانند بیرا، میرال و ولیکا کلادوسا احتمالا مقررات منع رفت و آمد شبانه بر‌قرار خواهد کرد. این کمپ‌ها زیر نظر سازمان بین‌المللی مهاجرت فعالیت می‌کنند و پذیرای ۲۳۰۰ پناهجو هستند.

مقامات محلی گفته‌اند دیگر به پناهجویان جدید اجازه ورود به کمپ‌ها را نخواهند داد و کسانی که بخواهند به مرزهای کرواسی بروند، اجازه خواهند داشت کمپ را ترک کنند، موضوعی که نگرانی سازمان بین‌المللی مهاجرت را برانگیخته به طوری که می‌گوید این کار امنیت پناهجویان را به خطر می‌اندازد.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان؛ ف.ق/س.ن