قاضی برزیلی دستور تعلیق شبکه اجتماعی ایکس در این کشور را صادر کرد

شرکت ایکس خود پیش‌بینی کرده بود که با پایان مهلت قانونی تعیین نماینده تازه در برزیل، مسدود خواهد شد

دیوان عالی برزیل دستور «تعلیق فوری و کامل» فعالیت شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، در این کشور را صادر کرد.

این دستور پس از آن صادر شد که شرکت ایکس با مالکیت ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر آمریکایی، نماینده قانونی محلی خود را در فرصتی که قاضی برایش تعیین کرده بود معرفی نکرد.

قاضی الکساندر دِ مورائِس، که برای مدتی طولانی با این شبکه درگیر بود، روز چهارشنبه هفته گذشته به این شرکت ۲۴ ساعت فرصت داده بود تا یک نماینده حقوقی تازه معرفی کند.

او تهدید کرده بود که اگر این اتفاق نیفتد، شبکه ایکس در برزیل با تعلیق روبه‌رو خواهد شد.

اختلاف نظر چند ماهه ایکس با قاضی مورائس از ماه آوریل ۲۰۲۴ آغاز شد که او دستور تعلیق ده‌ها حساب کاربری در ایکس را به اتهام انتشار اطلاعات و اخبار کذب صادر کرد.

حالا گزارش‌ها حاکی است که پس از اتمام ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته در عصر روز پنج‌شنبه، ۹ شهریور، برزیل مسدود کردن پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس را آغاز کرده است.

قاضی یادشده به شرکت‌های غول‌پیکر اپل و گوگل نیز پنج روز مهلت داده تا ایکس را از فروشگاه اپلیکیشین خود حذف کنند.

بیشتر در این باره: اینترنتی که ماسک به آمازون آورد، چگونه به نفع باندهای تبهکار شد

طبق حکم این قاضی دادگاه عالی، همچنین استفاده از هر گونه ابزار مانند فیلترشکن برای ورود به شبکه ایکس برای کاربران در این کشور جریمه‌ای معادل ۸۹۰۰ دلار دربر خواهد داشت.

ایلان ماسک در واکنش به اجرای حکم تعلیق قاضی دادگاه عالی را «دیکتاتوری در لباس قاضی» خوانده و حکم او را مصداق «سانسور» دانسته است.

همزمان حساب‌های بانکی شرکت اینترنتی ماهواره‌ای استارلینک متعلق به آقای ماسک هم در برزیل به دستور دادگاه عالی این کشور مسدود شده است.

این در حالی است که استارلینک یکی از زیرمجموعه‌های شرکت موشکی اسپیس‌ایکس با مالکیت ماسک است و از شرکت ایکس جدا است.

شرکت ایکس خود پیش‌بینی کرده بود که با پایان مهلت قانونی تعیین نماینده تازه در برزیل، مسدود خواهد شد.

این شرکت از اوایل ماه جاری تاکنون نماینده قانونی در کشور آمریکای جنوبی نداشته است. شرکت‌های خارجی که در برزیل فعالیت می‌کنند ملزم به داشتن نمایندگی محلی هستند.

این شبکه اجتماعی در اوایل ماه جاری میلادی دفتر خود را در برزیل تعطیل و اعلام کرده بود که نماینده آنها تهدید شده در صورت عدم رعایت دستوراتی که شرکت ایکس آن را «سانسور» نامید، بازداشت خواهد شد.

ایلان ماسک که در کارزار انتخاباتی آمریکا از دونالد ترامپ حمایت می‌کند خود را حامی «آزادی بیان مطلق» معرفی می‌کند. در مقابل، منتقدانش می‌گویند شبکه ایکس به محل رشد و پرورش دروغ‌پراکنی و تئوری‌های توطئه از طرف افراطی‌های دست راستی تبدیل شده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ب.ب/ف.دو