منابع بریتانیایی از یک انفجار احتمالی در دریای سرخ خبر می‌دهند

ارتش بریتانیا روز یکشنبه ۱۲ آذر اعلام کرد که در یک مسیر مهم کشتیرانی در تنگه باب‌المندب در سواحل یمن، یک «انفجار احتمالی» رخ داده و فعالیت هواپیماهای بدون سرنشین نیز در این منطقه گزارش شده است.

سازمان کشتیرانی بریتانیا نیز در همین روز اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت پهپادی و انفجار احتمالی در تنگه باب‌المندب در دریای سرخ دریافت کرده است.

این نهاد، یمن را مبدأ پروازی این فعالیت پهپادی نامید اما به عوامل احتمالی که این پهپاد را راهی منطقه کرده‌اند، اشاره نکرد.

نهادهای نظامی فعال در منطقه مانند سنتکام یا ارتش اسرائیل هنوز اشاره‌ای به این رویداد احتمالی نکرده‌اند.

با این حال، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت به نقل از «یک منبع امنیتی» نوشت تلاش برای حمله از طریق دریای سرخ، ناموفق بوده است. این منبع افزوده که جزئیات بیشتر این رویداد در دست بررسی است.

سازمان کشتیرانی بریتانیا از کشتی‌ها و شناورهایی که در آب‌های منطقه در حرکت هستند، خواست تدابیر احتیاطی حداکثری را به عمل آورند.

این حادثه احتمالی در بحبوحه جنگ ارتش اسرائیل و گروه افراطی حماس در باریکه غزه رخ داده است.

انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌های یمن مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، از آغاز این جنگ بر حمایت از حماس و فلسطینیان تأکید کرده و مسئولیت شلیک چند موشک و ارسال شماری پهپاد تهاجمی به سوی اسرائیل را برعهده گرفتند، که همگی شکست خورده بود.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، ماه گذشته تهدید کرد هر کشتی در مالکیت یا با مدیریت اسرائیلی یا دارای خدمه اسرائیلی برای گروه او «هدف مشروع» محسوب خواهد شد زیرا انصارالله «در گسترش عملیات نظامی علیه اسرائیل تردید نخواهد کرد».

انصارالله همچنین در یک ماه اخیر ابتدا کشتی «گالاکسی لیدر» را ربودند. آن کشتی از یک شرکت بریتانیایی که رامی اونگار، یک بازرگان اسرائیلی در آن سهام دارد، به یک شرکت ژاپنی اجاره داده شده بود.

کشتی «گالاکسی لیدر» بر روی آب‌های منطقه کماکان در دست شورشی‌های مسلح حوثی باقی مانده است.

انصارالله همچنین هفته گذشته درصدد برآمد نفتکش دریایی «سنترال پارک» را که متعلق به شرکت «زودیاک ماریتایم» در بریتانیا بود و ایال عوفر، یک بازرگان اسرائیلی مالکیت بخشی از آن کمپانی را دارد، در نزدیکی سواحل آفریقا به کنترل خود درآورد. اما ناکام ماند.

یک ناوشکن ژاپنی به ناو آمریکایی یواس‌اس میسون کمک کرد تا از ربایش آن کشتی جلوگیری شود. این دومین بار در چند روز بود که حوثی‌های مسلح درصدد تسلط بر «سنترال پارک» برآمدند.

حوثی‌ها که بخش وسیعی از سواحل غربی یمن را در کنترل دارند، بر مناطقی گسترده از دریای سرخ و باب‌المندب، که یکی از پرازدحام‌ترین خطوط کشتیرانی جهان محسوب می‌شود، مشرف هستند.