تجمع دوباره هزاران نفر در اطراف فرودگاه کابل؛ بریتانیا از پایان ماموریت خویش خبر داد

شهروندان افغان در اطراف فرودگاه کابل

پس از کشورهای هلند، کانادا، آلمان، فرانسه و اسپانیا که از پایان ماموریت نیروهای خود برای خارج کردن شهروندان و اتباع افغان خبر داده بودند، دولت بریتانیا هم روز جمعه اعلام کرد که آخرین مرحله عملیات خارج کردن شهروندان خود را امروز انجام می‌دهد.

بن‌ والاس، وزیر دفاع بریتانیا با اشاره به این که در مرحله آخر هزار شهروند از فرودگاه کابل تخلیه می‌شوند، گفت که دفتر وابسته به این دولت که در «هتل بارون» کارون فعالیت بود، تعطیل شده و دیگر درخواست‌های خروج از افغانستان را بررسی نمی‌کند.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که گزارش‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی از تجمع دوباره هزاران نفر در اطراف فرودگاه کابل خبر می‌دهد که بدون توجه به هشدارهای امنیتی و احتمال انفجار مجدد، تلاش می‌کنند راهی برای خروج از افغانستان پیدا کنند.

روز پنج‌شنبه در جریان دو حمله انتحاری و تیراندازی بیرون درهای ورودی فرودگاه بین‌المللی کابل دست‌کم ۹۰ افغان و ۱۳ نیروی آمریکایی کشته شدند.

دولت آمریکا نیز اعلام کرده است که تا روز ۹ شهریور به عملیات تخلیه شهروندان و نیروهای نظامی از فرودگاه کابل پایان می‌دهد. قرار است پس از این تاریخ نیروهای طالبان امنیت این فرودگاه را بر عهده بگیرند.

گروه طالبان با تاکید بر این که نیروهای نظامی خارجی باید تا این تاریخ افغانستان را ترک کنند، با دولت ترکیه برای اداره فرودگاه کابل مذاکره کرده است و مقام‌های دولت ترکیه می‌گویند احتمالا کارشناسان این کشور به طالبان برای اداره فرودگاه کمک‌های فنی ارائه خواهند داد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، دولت بریتانیا ۱۳ هزار نفر از فرودگاه کابل خارج کرده که از این تعداد، ۸ هزار نفر افغان بوده‌اند. کانادا هم اعلام کرده است که ۳۷۰۰ نفر از فرودگاه کابل خارج شده است. پیشتر دولت هلند هم گزارش داده بود که ۱۱۰۰ نفر را از این فرودگاه خارج کرده است.

بیشتر در این باره: انفجارهای مرگبار کابل؛ بایدن: آمریکا عاملان این حمله را تعقیب و مجازات خواهد کرد

عملیات تخلیه آمریکایی‌ها، شهروندان کشورهای ثالث و همچنین افغان‌های در معرض خطر از ۱۲ روز پیش و پس از تصرف کابل توسط نیروهای طالبان آغاز شد و به گفته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از این فرودگاه تخلیه شده‌اند.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به انفجارهای فرودگاه کابل، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز جمعه گفت انجام این عملیات توسط داعش نشان‌دهنده «خطر بزرگ» در افغانستان است، اما دولت روسیه نگرانی جدی در این زمینه ندارد.

دولت روسیه پس از بازگشت طالبان به قدرت سفارت خود در کابل را تعطیل نکرده و ابراز امیدواری کرده است که گروه طالبان سریع‌تر دولت تشکیل دهد.

کشورهای عربی مانند مصر، عربستان، کویت، امارات و قطر نیز در بیانیه‌های جداگانه انفجارهای فرودگاه کابل را محکوم کرده‌اند و خواستار افزایش تلاش برای برقراری صلح در افغانستان و مبارزه با تروریسم شده‌اند.