دیوید کامرون: اسرائیل در جنوب غزه باید «به گونه‌ای متفاوت رفتار کند»

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل در جنوب غزه باید «به گونه‌ای متفاوت» از آن‌چه در شمال غزه انجام داد، رفتار کند.

آقای کامرون که پیش از این نخست وزیر بریتانیا نیز بوده است بر حمایت لندن از اسرائیل در پی حمله روز هفتم اکتبر گروه افراطی حماس به جنوب این کشور تاکید کرد، اما از اسرائیل خواست که به قوانین بین‌المللی پایبند باشد.

پس از حملات غافلگیرانه گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، ارتش اسرائیل از زمین و هوا، عملیاتی را برای ریشه‌کن کردن این گروه که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند، آغاز کرد.

اکنون وزیر خارجه بریتانیا در سفر به واشینگتن، به سی‌ان‌ان گفته است: «ما باید این حمایت اصولی را از اسرائیل بکنیم و بگوییم که شما این حق را دارید که بخواهید از شر رهبری حماس و نیروهای مسلح آن خلاص شوید.»

وزیر خارجه بریتانیا اما درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری در غزه را مردود دانست و گفت: «اگر ما بگذاریم که حماس حتی بخشی از غزه را در اختیار داشته باشد، هیچ گاه راه‌حل دو کشوری اجرا نخواهد شد، چرا که نمی‌توانید توقع داشته باشید اسرائیل کنار گروهی از مردم زندگی کند که می‌خواهند بار دیگر رخداد هفتم اکتبر تکرار شود.»

دیوید کامرون سپس این اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، را تایید کرد که روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفته بود اسرائیل «اقدامات مهمی» برای حفاظت بهتر از غیرنظامیان در جریان حملات خود به جنوب غزه انجام داده است.

بلینکن عنوان کرده است: «هفته قبل که آنجا [در اسرائیل] بودم خیلی صریح به آنها گفتم که نمی‌توانیم همان اتفاقی را که در شمال [نوار غزه] رخ داده است، از نظر آسیب به غیرنظامیان، این بار در جنوب تکرار کنیم.»

دیوید کامرون نیز گفت که به نظرش این اظهارات صحیح است و «باید همچنان این نکات را به آنها یادآور شویم».

وی اظهار داشت: «در نهایت امنیت بلندمدت اسرائیل صرفا به قدرت و توان نظامی آنها بستگی ندارد، بلکه به این نیز بستگی دارد که فلسطینی‌ها بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند.»

نوار عزه در پی حملات هوایی و زمینی اسرائیل صحنه یک بحران انسانی بزرگ است، جایی که صدها هزار فلسطینی آواره به شدت نیازمند غذا و دارو و مراقبت‌های پزشکی هستند.

آخرین آماری که وزارت بهداشت غزه منتشر کرده، حاکی از آن است که که شمار کشته‌شدگان فلسطینی به ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر رسیده است.

با استفاده از گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان؛ س.ن