ادامه حملات حوثی‌ها در دریای سرخ؛ نمایندگان بریتانیا خواستار پاسخگویی ایران شدند

تصویری از عملیات نیروهای آمریکایی علیه مواضع حوثی‌ها

همزمان با تکرار حملات شورشی‌های حوثی یمنی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ که روز سه‌شنبه با هدف قرار دادن یک کشتی بریتانیایی ادامه یافت، نمایندگان احزاب مخالف دولت لندن از بریتانیا خواستند ایران را به خاطر این حملات پاسخگو کند.

مارک پریچارد، یک نماینده مجلس عوام روز دوشنبه ۱۶ بهمن در نشست پارلمان با حضور گرانت شاپس، وزیر دفاع که حملات بریتانیا و آمریکا به اهداف وابسته به حوثی‌ها را بررسی کرد، گفت باید اقدام علیه خودِ ایران را درنظر گرفت.

آقای پریچارد حمله بریتانیا و متحدین به حوثی‌ها را هدف قراردادن «اشتباهی و چشم بستن بر تمامی حقیقت» دانست.

او ابراز امیدواری کرد که وزیر خارجه دولت ریشی سوناک با «دیدگاه راهبردی» «انتخاب سخت» در مورد ایران را انجام دهد.

بیشتر در این باره: هشدار کاخ سفید به عراق برای توقف تهدیدهای گروه‌های تحت حمایت ایران

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا نیز در نشست پارلمان با ابراز موافقت با اظهارات آقای پریچارد درمورد رویکرد جمهوری اسلامی، گفت دولت بریتانیا به سختی در تلاش است تا ایران را برای تغییر این شیوه زیر فشار قرار دهد.

با این حال، جان مک‌دانل، نخست‌وزیر پیشینِ «دولت در سایه» که عضو حزب کارگر است، حمله مستقیم به ایران را «جنون» نامید و گفت چنین رویدادی منطقه را ملتهب و پای دیگران را نیز به آن باز خواهد کرد.

بریتانیا و آمریکا در ائتلافی با شرکت شماری از کشورها در دوره اخیر به طور منظم به اهداف وابسته به حوثی‌ها، در واکنش به تعرضات دریایی این گروه، حمله می‌کنند که آخرین موارد آن روز دوشنبه این هفته بود.

با این حال، آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا بامداد سه‌شنبه از حمله به یک کشتی باری این کشور در آب‌های دریای سرخ در فاصله نزدیک به سواحل یمن خبر داد.

گزارش این نهاد حاکی بود که ناخدای کشتی بریتانیایی متوجه حرکت یک شناور کوچک از بندر حدیده به سوی کشتی شده بود. حدیده در تسلط حوثی‌ها است.

تلفات یا آسیب جانی به خدمه کشتی بریتانیایی وارد نشد و با وجود «خسارت جزیی» به شیشه‌های کشتی، ادامه حرکت آن «ایمن» تشخیص داده شد.

شرکت خصوصی امنیت دریایی امبری گفته بود کشتی متعلق به بریتانیا با پرچم جزیره باربادوس تردد می‌کرد.

حوثی‌ها با اعلام مسئولیت حمله به کشتی بریتانیایی مدعی شدند که یک کشتی آمریکایی را نیز در بامداد سه‌شنبه با «موشک دریایی» هدف قرار داده‌اند.

آمریکا چنین حمله‌ای به کشتی یادشده را تأیید نکرده است. سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، دوشنبه‌شب از انهدام دو فروند پهپاد حوثی‌ها در خاک یمن با این عنوان که «خطری فوری» بودند، خبر داد.

بیشتر در این باره: سنتکام از انهدام شش موشک ضدکشتی حوثی‌ها خبرداد

آمریکا روز ۱۵ بهمن نیز انهدام ۵ موشک حوثی‌ها را در عملیات مستقل خود گزارش کرده و همچنین حملات مشترک با بریتانیا علیه ۳۶ هدف حوثی‌ها را خبررسانی کرد.

شورشی‌های متحد تهران از حدود یک ماه بعد از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که به اعلان جنگ ارتش اسرائیل علیه آن گروه در باریکه غزه منجر شد، حملات دریایی به کشتی‎‌های تجاری را با این ادعا که به سوی اسرائیل می‎‌روند، یا دارای مالکیت و خدمه اسرائیلی هستند، آغاز کردند.

حماس که از سوی آمریکا و اروپا تروریستی شناخته شده، متحد حماس، حزب‌الله و سایر نیابتی‌های مورد حمایت ایران در منطقه است.

اما در این سه ماه شمار دیگری از کشتی‌های خارجی نیز که هیچ ارتباطی با اسرائیل نداشته‌اند، در معرض تعرضات دریایی حوثی‌ها بوده‌اند.

با استفاده از ایندیپندنت انگلیسی، شنود بی‌بی‌سی جهانی، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب.