دیدار نماینده ارشد بریتانیا با رهبران طالبان

نماینده ویژه نخست وزیر بریتانیا در امور افغانستان با جمعی از مقامات ارشد طالبان دیدار کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ۱۳ مهرماه وبسایت وزارت خارجه بریتانیا، سایمون گس به همراه کاردار سفارت بریتانیا در قطر به افغانستان سفر کرده و دیدارهایی با برخی مقامات ارشد طالبان از جمله مولوی امیرخان متقی وزیر خارجه، ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس‌الوزرا، و همچنین عبدالسلام حنفی معاون دوم رئیس‌الوزرای طالبان داشته است.

بر اساس این گزارش، محور گفت‌وگوها کمک به افغانستان برای مقابله با بحران انسانی، لزوم جلوگیری از کشور برای تبدیل شدن به لانه «گروه‌های تروریستی»، اجازه به افرادی که خواهان خروج از کشور هستند، و همچنین برخورد با اقلیت‌ها و حقوق زنان و دختران بوده است.

وزارت خارجه بریتانیا ضمن تاکید بر پای‌بندی این کشور به حمایت مردم افغانستان گفت، دولت بریتانیا همه تلاش خود را برای اطمینان از خروج امن کسانی که مایل به خارج شدن از افغانستان هستند انجام خواهد داد.

عبدالقهار بلخی یکی از سخنگویان طالبان نیز با انتشار توئیتی دیدار آقای گس با مقامات ارشد امارات اسلامی طالبان را تایید کرد و گفت این دیدار بر «احیای روابط دیپلماتیک میان دو کشور» تمرکز داشت.

وی در ادامه عنوان کرد که امیرخان متقی وزیر خارجه حکومت طالبان در دیدار با هیات بریتانیایی بر تامین امنیت کسانی که به صورت قانونی به افغانستان سفر می‌کنند، و همچنین کمک‌های انساندوستانه بریتانیا به مردم افغانستان تاکید کرده است.

آقای متقی گفته است بریتانیا باید قدم‌های مثبتی در زمینه روابط و همکاری‌های دوجانبه بردارد و صفحه جدیدی در این زمینه باز شود.

این اولین سفر یک هیات بلندپایه بریتانیا به افغانستان بعد از تسخیر کشور توسط طالبان است.

با استفاده از گزارش وزارت خارجه بریتانیا؛ د.خ/س.ن