کانادا تسهیلات ویژه برای اقامت ایرانی‌ها در این کشور را تمدید کرد

نمایی از پرچم کانادا

کانادا تسهیلات ویژه برای ایرانی‌ها به منظور تمدید رایگان اقامت موقت و دائم خود و همچنین ادامه تحصیل و کار در این کشور را برای یک‌سال دیگر تمدید کرد.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا فوریه پارسال با صدور فرمانی، این تسهیلات ویژه‌ را به‌دلیل شرایط ایران پس از اعتراضات گسترده نسبت به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، برای افردا دارای گذرنامه ایرانی ساکن این کشور در نظر گرفته بود.

بر اساس اطلاعیه پنجشنبه ۱۰ اسفند این اداره، تسهیلات یاد شده تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ (۱۰ اسفند ۱۴۰۳) تمدید شده است.

بیشتر در این باره: وزیر مهاجرت کانادا از رد درخواست اقامت دائم فرزند قالیباف خبر داد

ایرانی‌هایی که دارای روادید دیدار با خانواده‌های خود در کانادا هستند نیز می‌توانند به صورت رایگان از این تسهیلات استفاده کنند.

این تسهیلات همچنین شهروندان کانادایی و دارای اقامت دائم ساکن در ایران را دربرمی‌گیرد.

بر اساس اطلاعیه اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، ایرانیان دارای اقامت موقت در این کشور لازم نیست برای فرم‌های تمدید اقامت یا انگشت‌نگاری به منظور تبدیل وضعیت اقامتی خود از موقت به دائم، اجازه کار یا تحصیل هزینه‌ای پرداخت کنند.

افراد واجد شرایط برای استفاده از این تسهیلات باید پیش از انقضای مدارک اقامتی خود اقدام کنند.

بیشتر در این باره: انجمن خانواده‌های پرواز، خواستار بررسی نقش حکومت ایران در انتخابات کانادا شد

شهروندان کانادایی ساکن ایران نیز لازم نیست برای دریافت گذرنامه جدید یا تمدید آن هزینه‌ای بپردازند. این تسهیلات شامل افراد دارای مدارک اقامت دائم کانادا نیز می‌شود که هم اکنون ساکن ایران هستند.

دولت کانادا همچنین اعلام کرده است برخی درخواست‌های مشخص واجد شرایط برای اقامت در این کشور در اولویت بررسی قرار می‌گیرند.

کانادا از زمان اعتراضات سال ۱۴۰۱ در ایران تحریم‌هایی متعددی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب و نقض حقوق بشر اعمال کرده است. این کشور همچنین اعدام شماری از معترضان توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

کانادا از سوی دیگر، اخیراً برای پیگیری موارد نقض حقوق بشر در ایران، اقداماتی را به منظور اخراج آن دسته از ایرانیان ساکن کانادا که با حکومت جمهوری اسلامی در ارتباط هستند، آغاز کرده است.