مهاجرت به کانادا؛ از سال ۲۰۲۵ هر سال نیم میلیون مهاجر پذیرفته می‌شود

کانادا برای مقابله با کمبود شدید نیروی کار را اعلام کرد که تعداد مهاجرانی را که سالانه می پذیرد افزایش خواهد داد و امیدوار است که این تعداد در سال ۲۰۲۵ به نیم میلیون نفر برسد.

دولت کانادا طرح بلندپروازانه خود برای مقابله با کمبود شدید نیروی کار را اعلام کرد که براساس آن تعداد مهاجرانی را که سالانه می پذیرد افزایش خواهد یافت و امیدوار است که این تعداد در سال ۲۰۲۵ به نیم میلیون نفر برسد.

شون فریزر، وزیر کار کانادا این طرح را روز سه شنبه ۱۰ آبان اعلام کرد که تمرکز اصلی آن روی جذب نیروی کار جوان و متخصص است ولی درعین حال پذيرش تعداد اعضای خانواده‌های آنها و همینطور متقاضیان پناهجویی نیز افزایش خواهد یافت. حزب محافظه کار مخالف دولت از این طرح استقبال کرده است.

وزیر کار کانادا گفت:«بدون تردید این طرح یک افزایش چشمگیر در تعداد مهاجران اقتصادی است که به کانادا می آیند. چنین تمرکزی روی جذب نیروی کار متخصص در برنامه‌های مهاجرتی کشور بی‌سابقه است.»

براساس پیش بینی‌ها دولت کانادا تعداد مهاجران در سال ۲۰۲۳ احتمالا به ۴۶۵ هزار نفر و در سال ۲۰۲۵ به نیم میلیون نفر خواهد رسید. طبق آمارهای اداره مهاجرت کانادا در سال گذشته تعداد مهاجرانی که به این کشور آمده اند حدود ۴۰۵ هزار نفر بوده است.

بخش اعظم افرادی که براساس طرح جدید پذیرفته می شوند مهاجران اقتصادی و به عبارتی دیگر نیروی کار متخصص خواهند بود که دولت کانادا قصد دارد کمبود حداقل یک میلیون شاغل در رشته‌های مختلف اقتصادی و خدماتی را با آنها جبران کند.

وزیر کار کانادا افزود:«در حال حاضر به رغم آنکه تمامی نیروی کار جدیدی که به اقتصاد ما می پیوندد کارگران مهاجر هستند هنوز با کمبود حداقل یک میلیون نیروی کار مواجه هستیم. بدون تکیه بر افزایش تعداد مهاجران اقتصادی قادر نیستم رشد اقتصادی کشور را تضمین کنیم.»

برخی از کارشناسان هشدار داده اند که ورود پرشمار مهاجر به کانادا در دهه گذشته یکی از دلایل اصلی افزایش سرسام آور قیمت مسکن به خصوص در شهرهای بزرگ است و اگر دولت به این موضوع توجه نکند ورود بیشتر مهاجران اقتصادی به یک بحران مسکن خواهد انجامید.

ولی وزیر کار کانادا در دفاع از طرح جدید دولت گفت بخشی از نیروی کار متخصصی که به کشور مهاجرت خواهد کرد در صنعت مسکن مشغول کار می شود و از این طریق می توان تعداد ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی را افزایش داد.

هر چند هدف اصلی این طرح افزایش چشمگیر در جذب مهاجران اقتصادی و نیروی کار متخصص است ولی در عین حال راه را برای افزایش اندک در پذیرش اعضای خانواده‌های این افراد هموار خواهد کرد. همزمان تعداد متقاضیان پناهندگی که پذیرفته می شوند از بالاترین رقم در سال ۲۰۲۳ که حدود ۷۶ هزار نفر تخمین زده می شود در سال ۲۰۲۵ به حدود ۷۳ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

وزیر کار کانادا گفت دلیل اصلی این کاهش چند هزار نفره در پذیرش پناهجویان این است که در سال آینده طرح دولت برای پذیرش و اسکان ۴۰ هزار پناهجوی اهل افغانستان تکمیل خواهد شد.

او افزود:«در هر یک از دو سال گذشته کانادا بیش از یک سوم از متقاضیان پناهندگی در سراسر جهان را پذیرفته است و در هر یک از سه سال گذشته ما بیش از هر کشور دیگری متقاضی پناهندگی پذیرفته‌ایم.»

به رغم کاهش چند هزار نفری در تعداد پناهجویانی که کانادا از سال ۲۰۲۳ به بعد خواهد پذیرفت دفتر امور پناهجویی سازمان ملل از تلاش‌های دولت کانادا به خصوص در پذیرش پناهجویانی که از کشورهای جنگ زده می گریزند، قدردانی کرد.

البته نهادهای مستقل مدافع حقوق پناهجویان می گویند آمارهای دولت کانادا در مقایسه با سایر کشورهای ثروتمند جهان است و در این آمارها معمولا میلیونها پناهجویی که به کشورهای همسايه و فقیر در مناطق جنگ زده و بحرانی جهان پناه می برند در نظر گرفته نمی شود.

واکنش جامعه اقتصادی کانادا به طرح دولت برای افزايش پذیرش مهاجران اقتصادی یکسان نبوده است. به عنوان نمونه شورای تجاری و اقتصادی کانادا معتقد است که اين طرح برای جبران کمبود نیروی کار در کشور کافی نیست.

حزب محافظه کار مخالف دولت کانادا نیز ضمن استقبال از این طرح بلندپروازانه در مورد موفقیت دولت در اجرای اهداف آن ابراز تردید کرد.