جشنواره کن صدور حکم زندان علیه سعید روستایی، کارگردان «برادران لیلا»، را محکوم کرد

سعید روستایی

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن رای دادگاه جمهوری اسلامی مبنی بر محکومیت سعید روستایی، کارگردان سینما، به زندان، را تقبیح کردند و آن را نمونه‌ای از «نقض جدی آزادی بیان» دانستند.

دادگاهی در ایران روز دوشنبه آقای روستایی را به دلیل ساخت فیلم «برادران لیلا» و نمایش آن در جشنواره کن سال ۲۰۲۲ به ۶ ماه زندان محکوم کرد که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی آن تا ۵ سال تعلیق شده است.

این فیلم که دست و پا زدن‌های یک خانواده ساکن تهران در بحبوحه مشکلات اقتصادی را روایت می‌کند پس از نمایش در جشنواره کن در ایران ممنوع شد.

برگزارکنندگان جشنواره کن در بیانیه‌ای گفتند که محکومیت آقای روستایی، بار دیگر «نقض جدی آزادی بیان برای هنرمندان ایرانی، فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران سینما را نشان می‌دهد».

بیشتر در این باره: سعید روستایی، کارگردان «برادران لیلا»، به شش ماه حبس محکوم شد

این بیانیه می‌افزاید: «جشنواره کن حمایت خود را از همه کسانی که به خاطر خلق آثار هنری و پخش آن هدف خشونت و انتقام‌جویی قرار گرفته‌اند، اعلام می‌کند. این جشنواره، خانه آنهاست.»

«برادران لیلا» سال گذشته در بخش اصلی جشنواره حضور داشت. این فیلم اگرچه نتوانست جایزه نخل طلا را تصاحب کند، اما برنده جایزه بزرگ فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم) شد.

سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران، به دنبال این رخداد، فیلم «برادران لیلا» را به اتهام «تخلفات و سرپیچی تهیه کننده و کارگردان آن از مقررات» توقیف کرد. این نهاد تاکید کرده بود که سعید روستایی بدون اعمال تغییراتی که وزارت ارشاد خواستار آن شده، فیلم خود را در جشنواره کن نمایش داده است.

حکم دادگاه علیه سعید روستایی اعتراضات بسیاری را در جامعه هنری ایران به دنبال داشته و از جمله کانون کارگردانان، آن را «عجیب‌ترین حکم قضایی در تاریخ سینمای ایران» دانسته است.

طبق رای دادگاه، آقای روستایی همچنین به خودداری از ارتباط و معاشرت با فعالان سینمایی در دوره تعلیق، و گذراندن دوره فیلمسازی در دانشکده صدا و سیمای قم محکوم شده است.

خانه سینما نیز این حکم را «تحقیرآمیز» و موجب وهن خود قوه قضاییه دانسته و گفته است: «اگر گمان می‌کنید با صدور چنین احکام تحقیرآمیزی به حل مشکلات، نزدیک شدن دل‌ها، ایجاد نشاط و امید و تقویت امنیت ملی کمک می‌کنید، این گوی و این میدان. تا به حال موفق نبودید و از این پس هم همینطور خواهد بود.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر