قوه قضائیه: پرونده دو روزنامه‌نگار زن بازداشت‌شده در «شرف تصمیم نهایی» است

نیلوفر حامدی (سمت چپ تصویر) و الهه محمدی، خبرنگاران روزنامه‌های شرق و هم‌میهن

سخنگوی قوه قضاییه ایران می‌گوید پرونده‌های خبرنگاران بازداشت‌شده روزنامه‌های شرق و هم‌میهن در «شرف تصمیم نهایی» است.

مسعود ستایشی در نشست مطبوعاتی روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان، این موضوع را در پاسخ به آخرین وضعیت الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که پس از پوشش خبری مرگ و تشییع جنازه مهسا امینی، بازداشت شدند،‌ بیان کرد.

وی اتهام این دو روزنامه‌نگار را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرد و گفت: «در این فاصله و در روند تحقیقات اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد اعمال نظر و رسیدگی قرار خواهد گرفت».

در روزهای گذشته، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، با انتشار بیانیه‌ای این دو روزنامه‌نگار زن را به انتشار نخستین عکس مهسا امینی روی تخت بیمارستان و «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه متهم کردند.

این دو روزنامه‌نگار در شرایطی بازداشت شده‌اند که مدیران مسئول روزنامه‌های آنها به صراحت اعلام کرده‌اند آنها با هماهنگی مسئولان رسانه متبوع خود و برای انجام کار خبری خود، به بیمارستان در تهران و یا سقز رفته بودند.

مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز که همراه با خانواده‌اش برای دیدار با خویشاوندان خود، به تهران سفر کرده بود، پس از بازداشت از سوی ماموران گشت ارشاد و انتقال به بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا، دچار مرگ مغزی شد.

خبر جان باختن او روز ۲۵ شهریور در بیمارستان کسری در تهران منتشر شد و از آن زمان تاکنون، شهرهای مختلف ایران صحنه اعتراضات مردمی بوده است.