ماجراجویی ۱۴۰۰ کیلومتری گربه‌ای که خانه‌اش را گم کرده بود

«رین بو» پیش از گم شدن

گربه‌ای به نام «رین بو» که با انسان‌های خود به سفری تفریحی در پارک ملی یلوستون آمریکا رفته بود، پس از گم شدن و یک ماجراجویی مرموز و صدها کیلومتری، به خانه خود در ایالت کالیفرنیا بازگشت.

بنی و سوزان آنگویانو ۱۵ خرداد امسال از خانهٔ خود در سالیناس ایالت کالیفرنیا برای اردو و ماهی‌گیری به پارکی در ایالت وایومینگ سفر کرده بودند که در همان روز نخست رین بو را گم کردند.

این گربه ظاهراً پس از ترسیدن از چیزی به داخل جنگل فرار کرده بود و با وجود تلاش‌های این زوج برای جلب توجه او با استفاده از خوراکی‌ها و اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌اش، موفق به بازگرداندن او نشدند.

سوزان آنگویانو گفته است «رین بو در اولین روز سفرمان گم شد و همسرم برای یافتن او هر روز ساعت‌ها به جنگل می‌رفت... ما مجبور شدیم بدون او پارک را ترک کنیم. آن روز سخت‌ترین روز بود چون احساس کردم دارم او را رها می‌کنم.»

اما این پایان ماجرا نبود. پس از گذشت ۶۱ روز، این زوج خبری شگفت‌انگیز دریافت کردند.

یک شرکت تولیدکنندهٔ تراشه‌های الکترونیکی حیوانات به آنان خبر داد که «رین بو» در اختیار «انجمن پیشگیری از ظلم به حیوانات» در شهر رزویل ایالت کالیفرنیا قرار دارد؛ بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر دورتر از جایی که گم شده بود و در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری محل زندگی آن‌ها.

هنوز مشخص نیست این گربه چطور این مسافت طولانی را به سمت خانه طی کرده است. اما نخستین بار زنی او را در خیابان‌های رزویل مشاهده کرده بود و به او آب و غذا داده بود و در نهایت در ۱۳ مرداد، او را به انجمن پیشگیری از ظلم به حیوانات برده بود.

روز بعد خانواده آنگویانو به رزویل رفتند و گربه خود را، درحالی‌که نزدیک به سه کیلوگرم وزن کم کرده بود، پیدا کردند.

سوزان آنگویانو به آسوشیتدپرس گفته است گربه‌شان «واقعاً این سفر را به‌تنهایی انجام داده است. پنجه‌هایش آسیب دیده‌اند و حدود ۴۰ درصد وزن بدنش را از دست داده بود».

سفر رمزآلود و پرخطر این گربهٔ نژاد سیامی، بار دیگر اهمیت استفاده از تراشه‌های الکترونیکی جهت شناسایی حیوانات و همچنین استفاده از ردیاب برای مکان‌یابی گربه‌هایی که از منزل بیرون می‌روند را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش انجمن دامپزشکی آمریکا، تخمین زده می‌شود که سالانه ۱۰ میلیون سگ و گربه در ایالات متحده گم و یا دزدیده می‌شوند.

از هر ۵۰ گربه در پناهگاه‌ها نیز تنها یک گربه نزد صاحبان خود باز می‌گردند. اما این رقم برای گربه‌هایی که تراشهٔ الکترونیکی دارند، بیشتر است و تقریباً از هر پنج گربهٔ گم‌شده، دو گربه دوباره خانوادهٔ خود را پیدا می‌کنند.

بیشتر در این باره: گزارش پلیس نروژ درباره مرگ «نهنگ جاسوس روسیه»
بیشتر در این باره: پژوهش: گربه‌ها از مرگ سایر حیوانات خانگی «غصه می‌خورند»