چین بعد از «یک ماه توقف» واردات نفت از ایران را از سر گرفت

چین در هفت ماه ابتدایی سال کلا ۲.۲ میلیون تن، معادل روزانه ۷۷ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است (عکس از آرشیو)

آمارهای جدید گمرکی چین نشان می‌دهد این کشور در ماه ژوئیه روزانه حدود ۱۲۰ هزار بشکه نفت به ارزش ۱۳۴ میلیون دلار از ایران وارد کرده است.

این رقم منطبق با آماری است که شرکت اطلاعات کالا، کپلر، ۷ مرداد در اختیار رادیو فردا قرار داده بود. بر اساس اطلاعات کپلر دو نفتکش استریم (Stream) و اسنو (Snow) یکی با ۱.۶ میلیون بشکه و دیگری با ۲.۱ میلیون بشکه نفت در ماه ژوئیه به بنادر چین رسیده و محموله خود را تخلیه کرده‌اند.

بر اساس آمارهای گمرکی چین که چهارشنبه ۵ شهریور در سایت رسمی آن منتشر شد، این کشور در هفت ماه ابتدایی سال کلا ۲.۲ میلیون تن، معادل روزانه ۷۷ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. قبل از تحریم‌های آمریکا، متوسط وارات روزانه نفت چین از ایران ۹ برابر این رقم بود.

ارزش کل واردات نفت چین از ایران طی ماههای ژانویه تا ژوئیه سال جاری بر اساس گزارش گمرک چین ۷۴۱ میلیون دلار بوده است. این رقم معادل ۲۱ درصد از کل صادرات ایران به چین است.

گمرک چین می‌گوید در ماه ژوئن نفتی از ایران وارد نکرده است، اما ۷ مرداد کپلر برای اولین بار به رادیو فردا گفته بود که نفتکش هندی «گیسل» ۱۳ ژوئن نفت ایران را تحت نام «نفت اندونزی» به چین تحویل داده است.

بعدا شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، نیز این موضوع را تایید کرد و گفت ۱.۶ میلیون بشکه نفت ایران با نفتکش گیسل (Giessel) و بصورت پنهانی راهی چین شده است.

این شرکت همچنین گفت تاکنون ۱۶ نفتکش، با عملیات پنهانی انتقال محموله‌ها میان همدیگر در دل اقیانوسها، نفت ایران را راهی بازارها کرده‌اند.

شرکت کپلر به رادیو فردا گفته بود، ایران در پنج ماه ابتدایی سال روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت خود را به مالزی تحویل داده، اما آمارهای گمرکی مالزی نشان می‌دهد که هیچ نفتی از ایران نخریده و احتمالا این محموله‌ها راهی چین شده است، چرا که صادرات نفت مالزی به چین در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به دوران قبل از تحریمهای آمریکا بر ایران دو برابر شده و به حدود ۲۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

قبلا خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده بود ونزوئلا با همین روش نفت خود را تحت نام «نفت مالزی» به چین می‌فروشد تا تحریمهای آمریکا را دور بزند.

در این میان خبرگزاری «ان بی‌سی» آمریکا چهارشنبه گزارش داد که در پی افشا شدن نام نفتکش‌هایی که نفت ایران را پنهانی حمل می‌کنند، پادشاهی «سنت کیتس و نویس»، کشوری کوچک در دریای کارائیب، حق تردد چهار نفتکش با پرچم خود را لغو کرده است.

قبلا این نفتکش‌ها، از جمله «گیسل» با پرچم این کشور تردد می‌کردند.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد واردات نفتش از ایران در هفت ماه ابتدایی سال نسبت به دور مشابه پارسال ۸۲ درصد افت کرده، اما این کشور در ماه گذشته واردات نفت از آمریکا را تقریبا ۲.۵ برابر کرده و متوسط واردات روزانه نفت آمریکا توسط چین در هفت ماه ابتدایی سال نیز رشدی ۳۱ درصدی نشان می‌دهد.

واردات نفت چین از روسیه در هفت ماه ابتدایی سال رشدی بالای ۱۸ درصدی، از عراق رشدی ۴۴ درصدی و از عربستان رشدی ۱۳ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین خرید نفت چین از مالزی و عمان نیز به ترتیب ۴۵ درصد و ۲۲ درصد رشد داشته است.

منابع: گمرک چین، رادیو فردا، ان بی‌سی. ف.ق