چین در صادرات خودرو از ژاپن پیشی گرفت

خودروهای برقی صادراتی بی‌وای‌دی در بندر سوژو چین

بر اساس داده‌های رسمی که روز چهارشنبه منتشر شد، پیشتاز شدن چین در زمینه صادرات خودروهای برقی به این کشور کمک کرده تا سال گذشته از ژاپن به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان پیشی بگیرد.

غول‌های ژاپنی خودروسازی مانند تویوتا و نیسان در زمینه تولید خودروهای برقی بسیار محتاط‌‌تر از همتایان چینی خود، یعنی شرکت‌هایی مانند شرکت بی‌وای‌دی، عمل کرده و در عوض بیشتر در زمینه مدل‌های دوگانه‌سوز فعالیت داشته‌اند.

آمارهای منتشرشده در روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن، توسط انجمن خودروسازان ژاپن نشان می‌دهد که ارزش محموله‌های صادراتی خودرو، کامیون و اتوبوس این کشور در سال گذشته با ۱۶ درصد افزایش به ۴.۴۲ میلیون نفر رسیده است.

اما همزمان، چین در همین مدت تقریباً ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو بیشتر از ژاپن صادر کرده و، به گفته انجمن خودروسازان چین، صادرات خودروی این کشور در مجموع به ۴.۹۱ میلیون دستگاه رسیده است.

اداره گمرک چین این رقم را حتی بالاتر از ۵.۲۲ میلیون دستگاه اعلام کرده که نسبت به سال قبل ۵۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. از هر سه خودروی صادراتی چین طی سال جاری، یکی کاملاً برقی گزارش شده است.

بیشتر در این باره: پرفروش‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۲؛ از فورد وانت تا پژو ۲۰۸

شرکت‌های چینیِ تولید خودروی برقی، با کمک حمایت قوی دولت، در ماه‌های اخیر رقبای معتبرتری مانند جنرال موتورز، فولکس واگن و تویوتا را پشت سر گذاشتند و، بر اساس داده‌های تازه، شرکت بی‌وای‌دی در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ حتی رکورد فروش بیشترین تعداد از خودروهای تمام‌الکتریکی را از تسلا ربود.

سازندگان ژاپنی مدت‌هاست که روی موفقیت تولید خودروهای دوگانه‌سوز یا هیبریدی که قدرت باتری برقی و موتورهای درون‌سوز را ترکیب می‌کنند، شرط‌‌بندی کرده بودند و خودروهایی مانند تویوتا پریوس در این حوزه پیشگام بودند.

اما این شرکت‌ها اکنون تصمیمات دیگری گرفته و به نوشته خبرگزاری فرانسه، شرکت تویوتا قصد دارد سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه خودروی کاملاً برقی را تا سال ۲۰۲۶ بفروشد و این رقم را تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۳.۵ میلیون دستگاه برساند.

این شرکت همچنین امیدوار است باتری‌های حالت‌جامد را به تولید انبوه برساند که سریع‌تر از باتری‌های معمولی شارژ می‌شوند و به خودروهای برقی امکان طی مسافت بیشتری می‌دهند.