اولین مورد انسانی آلوده به یک گونه نادر از آنفلوانزای پرندگان در چین شناسایی شد

یک بازار مرغ‌فروشی در استان جیانگ‌سو چین

کمیسیون ملی بهداشت چین روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد اعلام کرد یک مرد ۴۱ ساله در استان جیانگ‌سو در شرق چین به عنوان اولین مورد انسانی آلوده به یک نوع نادر از آنفلوانزای پرندگان شناسایی شده است.

گونه‌های مختلفی از آنفلوانزای پرندگان که به آن آنفلوانزای مرغی هم گفته می‌شود در چین وجود دارد و گاه مرغداران این کشور را به خود آلوده می‌کند اما سرایت نوع مورد اشاره در این گزارش یعنی ویروس «اچ۱۰اِن۳» (H10N3) به انسان پیش از این در هیچ کشوری ثبت نشده بود.

کمیسیون بهداشت چین اعلام کرده است که این مرد ساکن شهر ژن‌جیانگ روز ۲۸ آوریل در بیمارستان بستری شد و در ۲۸ مه آلودگی او به گونه «اچ۱۰اِن۳» تشخیص داده شد.

این کمیسیون جزئیات مربوط به چگونگی آلودگی این مرد به این‌گونه از آنفلوانزا را بیان نکرده است.

به گفته کمیسیون بهداشت چین، ویروس «اچ۱۰اِن۳» در طیور بیماری شدیدی ایجاد نمی‌کند «و بعید است انتقال آن به انسان، باعث شیوع در مقیاس بزرگ شود».

سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز در این باره گفته است که «در حال حاضر منشأ تماس بیمار با ویروس "اچ۱۰اِن۳" مشخص نیست و هیچ مورد دیگری در میان مردم محلی یافت نشده و تا این لحظه، هیچ نشانه‌ای از موارد انتقال انسان به انسان وجود ندارد».

طی سال‌های ۲۰۱۶–۲۰۱۷ میلادی، ابتلای افراد به گونه «اچ۷اِن۹» از آنفلوانزای مرغی جان حدود ۳۰۰ نفر را گرفت اما از آن زمان، گزارشی درباره عفونت‌های انسانی بالای ناشی از آنفولانزای پرندگان وجود نداشته است.

به نوشته رویترز، کارشناسان می‌گویند که اکنون تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی ویروس «اچ۱۰اِن۳» برای تعیین این‌که آیا شبیه ویروس‌های قدیمی است یا ترکیبی جدید از ویروس‌های مختلف، ضروری است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/پ.پ/ک.ر