جمعیت چین برای دومین سال متوالی کاهش یافت

آمارهای رسمی پکن نشان می‌دهد که با کاهش تولد و افزایش مرگ و میر در چین، جمعیت این کشور طی سال ۲۰۲۳ برای دومین سال متوالی کاهش یافت.

چین که بیش از شش دهه رشد جمعیت را تجربه کرده بود و تا همین سال گذشته نیز پرجمعیت‌ترین کشور جهان تلقی می‌شد تا در نهایت جای خود را به هند داد، با بحران جمعیتی مواجه است و تلاش می‌کند با تبلیغات و اعطای یارانه به خانواده‌ها، جلوی کاهش جمعیت را بگیرد.

اداره ملی آمار چین روز چهارشنبه اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۲۳، جمعیت این کشور به یک میلیارد و ۴۰۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر رسید که در مقایسه با پایان سال ۲۰۲۲، کاهشی ۲.۰۸ میلیون نفری را نشان می‌دهد.

کاهش جمعیت چین به نسبت سال ۲۰۲۲ که جمعیت این کشور برای اولین بار از سال ۱۹۶۰ به این سو کاهش یافت، بیش از دو برابر شده است. چین در سال ۲۰۲۲ کاهش ۸۵۰ هزار نفری جمعیت را تجربه کرد.

اداره ملی آمار چین گفت: «در سال ۲۰۲۳، تعداد تولدها ۹.۰۲ میلیون نفر با نرخ تولد ۶.۳۹ نفر در هر هزار نفر بود که نسبت به ۹.۵۶ میلیون تولد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

چین در سال ۲۰۱۶ به «سیاست تک فرزندی» سختگیرانه خود که در دهه ۱۹۸۰ آن را وضع کرده بود پایان داد و در سال ۲۰۲۱ به زوج‌ها اجازه داد که تا سه فرزند داشته باشند. اما این امر نتوانسته است مسئله کاهش جمعیت را برای کشوری که به نیروی کار عظیم خود به عنوان محرک رشد اقتصادی متکی است، حل و فصل کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س. ن/ک. ر