چین: اظهارات بایدن در تشبیه رئیس‌جمهور چین به دیکتاتور، «پوچ و غیرمسئولانه» است

سخنگوی وزات خارجه چین می‌گوید اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا «پروتکل‌های دیپلماتیک را نقض و حیثیت سیاسی چین را خدشه‌دار می‌کند»

پکن اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در مورد دیکتاتور خواندن همتای چینی خود را «بسیار پوچ و غیرمسئولانه» خواند.

مائو نینگ، سخنگوی وزات خارجه چین، روز چهارشنبه ۳۱ خرداد گفت که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در یک گردهمایی کمک‌های مالی در کالیفرنیا «کاملاً خلاف واقعیت است و به‌طور جدی پروتکل‌های دیپلماتیک را نقض و حیثیت سیاسی چین را خدشه‌دار می‌کند.»

این تنش لفظی درست یک روز پس از پایان سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به چین رخ می‌دهد. آقای بلینکن تلاش کرده بود که با سفر به چین و ملاقات با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور این کشور، یخ روابط میان دو کشور را بشکند.

آقای بایدن سه‌شنبه شب گفت شی جین‌پینگ از تنش‌های اخیر پیرامون بالن چینیِ مظنون به جاسوسی که توسط نیروی هوایی آمریکا سرنگون شد، «خجالت‌زده» است.

او عنوان کرده بود: «این برای دیکتاتورها مایه شرمندگی است. وقتی نمی‌دانند که چه اتفاقی افتاده است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در این زمینه گفت: «این یک تحریک سیاسی آشکار است.»

خانم نینگ مجددا ادعای چین در مورد بالن سرنگون شده این کشور را تکرار کرد و گفت که این بالن برای تحقیقات هواشناسی بود و به‌طور تصادفی از مسیر خود منحرف شد.

او ادامه داد: «آمریکا باید به شیوه‌ای آرام و حرفه‌ای با این مسئله برخورد می‌کرد. با وجود این، آمریکا حقایق را تحریف و ماهیت قلدرمآبانه خود را آشکار کرد.»

حضور آنتونی بلینکن در چین و سخنان او و رئیس‌‌جمهور چین در مورد دیدارهای صورت‌گرفته، امیدها برای بهبود روابط بین دو کشور و حل اختلافات متعدد میان آمریکا و چین را افزایش داده بود.

مناسبات چین و آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تیره‌ شد و دولت جو بایدن نیز علاوه بر حفظ تعرفه‌های سنگین و گسترده دولت ترامپ بر واردات کالاهای چینی، تلاش کرده که همکاری‌های امنیتی و نظامی با متحدان آمریکا برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین در اقیانوس آرام و هند را توسعه دهد.

بر اساس گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو فردا/پ.م/ک.ر