واکنش شدیداللحن چین به نشست سه‌جانبه ایالات متحده آمریکا با ژاپن و فیلیپین

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین

در واکنش به نشست مشترک ایالات متحده آمریکا، ژاپن و فیلیپین و توافق‌های نظامی این سه کشور، پکن اقدامات خود در دریای چین جنوبی را «قانونی» توصیف کرد.

چین روز جمعه، ۲۴ فروردین، ضمن انتقاد از برخی موضوع‌های مطرح‌شده در نشست سه‌جانبه ایالات متحده آمریکا، ژاپن و فیلیپین مربوط به دریای چین جنوبی، اقدامات خود در این منطقه را «قانونی» خواند و به طرف‌های مقابل هشدار داد.

بیشتر در این باره: واکنش تند چین به آغاز «دوران نوین همکاری» آمریکا و ژاپن

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، که روز پنج‌شنبه در کاخ سفید میزبان مقامات ژاپن و فیلیپین بود، متعهد شد که از فیلیپین در برابر هرگونه حمله در دریای چین جنوبی دفاع کند.

رهبران سه کشور در بیانیه‌ای مشترک «نگرانی جدی» خود را از اقدامات پکن در دریای چین جنوبی ابراز کردند و رفتارهای این کشور را «خطرناک و تهاجمی» خواندند.

پکن مدعی است که تقریباً کل دریای چین جنوبی متعلق به این کشور است و ادعاهای سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله فیلیپین را در این باره قبول ندارد.

در واکنش به نشست اخیر و بیانیه ایالات متحده آمریکا، ژاپن و فیلیپین، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «پکن قاطعانه... با هر رفتار یا طرح تحریک‌آمیز مخالفان که به امنیت استراتژیک دیگر کشورها لطمه بزند، مخالف است.»

مائو اقدامات چین در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی را «مناسب» و «قانونی» و «غیر قابل سرزنش» خواند و گفت که پکن با هر گونه «دسته‌بندی» هم که موجب حذف دیگران در منطقه شود مخالف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین به ژاپن و چین درباره دعوت مخالفان به منطقه هشدار داد.

واکنش‌های کلامی اخیر در حالی است که درگیری‌های مکرر بین کشتی‌های چینی و فیلیپینی در دریای چین جنوبی به نگرانی‌ از افزایش و گسترده‌تر شدن این درگیری‌ها دامن زده است.