پلیس تهران ویدئوی رفتار خشن با یک شهروند دیگر توسط مأموران خود را تأیید کرد

این موارد در آستانه دومین سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد خبری می‌شوند

تنها چند روز پس از اذعان به مرگ محمد میرموسوی در یک پاسگاه پلیس، پلیس تهران ویدئوی منتشرشده از برخورد خشن مأموران گشت نیروی انتظامی با یک شهروند دیگر را تأیید کرد.

این نهاد انتظامی شامگاه شنبه ۱۰ شهریور با بیان اینکه این ویدئو متعلق به پنجم شهریور امسال است، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این رفتار مأموران نیروی انتظامی «غیر حرفه‌ای و نامتعارف» بوده و «پلیس پایتخت عوامل وظیفه و کادر حاضر در صحنه را توبیخ کرده است».

در این اطلاعیه آمده که شهروندی که در تصویر دیده می‌شود، «معتاد متجاهر» است که در حین انتقال «خود را به داخل جوی آب می‌اندازد» و مأموران «به جهت آلوده نشدن درون خودرو،‌ قصد انتقال او به صندوق عقب را داشتند».

در ویدئویی که توسط شهروندی دیگر گرفته و منتشر شده، دو مأمور نیروی انتظامی و یک سرباز وظیفه با خشونت آشکار و طولانی در مکانی عمومی تلاش دارند یک شهروند را داخل صندوق عقب یک خودروی سواری پلیس جای دهند، اقدامی که با مقاومت این شهروند روبه‌رو می‌شود.

بیشتر در این باره: جان باختن محمد میرموسوی؛ نیروی انتظامی از برکناری رئیس پلیس لاهیجان خبر داد

این تصاویر تنها چند روز پس از آن منتشر می‌شود که رسانه‌های حقوق بشری از جان باختن محمد میرموسوی، شهروند اهل لاهیجان، در بازداشت پلیس و بر اثر شکنجه خبر دادند.

پس از انتشار گسترده ویدئوی زخم‌های فراوان بر پیکر آقای موسوی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، دادستان لاهیجان از بازداشت پنج نفر در این ارتباط خبر داد و مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، خواستار پیگیری وزیر کشور شد.

به دنبال واکنش بیشتر شهروندان به این واقعه نیروی انتظامی صبح ۱۰ شهریور از برکناری رئیس پلیس لاهیجان خبر داد.

تاکنون گزارش‌های زیادی از ضرب‌ و جرح و کشته‌ شدن شهروندان در بازداشت نیروی انتظامی پیش از این منتشر شده است و این موارد در آستانه دومین سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد خبری می‌شوند.

جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، نیز ۹ شهریور سال گذشته به طور مشکوک در زندان نوشهر جان باخت و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علت مرگ او را «تداخل دارویی» اعلام کرد.

پیش از آن نیز شمار دیگری از زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران کشته شدند که از جمله آنها می‌توان به ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس، و همچنین جان‌باختگان بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد.

بیشتر در این باره: پزشکیان: نیروی انتظامی جوانان را هدایت نمی‌کند، تخریب می‌کند