ادامهٔ فشار بر شهروندان بهائی؛ محکومیت کیوان رحیمیان به ۹ سال زندان و بازداشت مینا کرمی

کیوان رحیمیان و مینا کرمی. شمار دیگری از شهروندان بهائی با وجود چندماه از بازداشت همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند

شعبهٔ پانزدهم دادگاه انقلاب تهران کیوان رحیمیان، مترجم و شهروند بهائی را به ۹ سال زندان محکوم کرد.

صفحهٔ اینستاگرامی منتسب به آقای رحیمیان، روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، اعلام کرد که این روانشناس بهائی به اتهام «فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام» به پنج سال حبس و شش سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی و به اتهام «اجتماع و تبانی» به چهار سال زندان محکوم شده است.

کیوان رحیمیان روز ۲۷ تیرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

مینا کرمی، دیگر شهروند بهائی نیز روز سه‌شنبه، ۲۴ بهمن‌ماه، توسط نهادهای امنیتی در یکی از خیابان‌های شیراز بازداشت و برای تحمل حکم پنج‌ سال حبس به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد.

خانم کرمی که در اوایل سال ۱۴۰۰ با تودیع وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شده بود، در شهریور سال گذشته به اتهام «فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی و یا مخل شرع مقدس اسلام» به «پنج سال حبس تعزیری»، «جزای نقدی» و «محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت ۱۰ سال» محکوم شد.

در همین راستا، نوشین مصباح، شهروند بهائی ساکن مشهد نیز، روز دوشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، برای اجرای حکم یک سال حبس خود را به دادسرای این شهر معرفی کرد و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

صدور و اجرای احکام قضائی جدید علیه شهروندان بهائی در حالی انجام می‌شود که برخی از این شهروندان با وجود چندماه از بازداشت همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

در همین زمینه وضعیت پروندهٔ ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد و یکتا فهندژ، شهروند بهائی ساکن شیراز، با وجود گذشت بیش از دوماه از بازداشت همچنان نامعلوم است.

جمهوری اسلامی آیین بهائی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌ و کار علیه آن‌ها صادر کرده‌‌اند.