ادامه تهدیدها علیه آثار باستانی استان فارس؛ این‌بار فیروزآباد و حافظیه

تصویر منتشرشده از کشیدن کاه‌گل بر ترانشه‌های «شهر گور فیروزآباد»

رسانه‌های داخلی ایران از ادامهٔ تهدید شهر باستانی گور در شهرستان فیروزآباد و آرامگاه حافظ در شیراز بر اثر فعالیت‌های نهادها و سازمان‌های دولتی خبر می‌دهند.

خبرگزاری ایلنا یک‌شنبه ۲۲ مهر گزارش داد تصاویر منتشرشده از شهر گور در فیروزآباد، از «کاهگل‌کشی دیوارهٔ خاکی این محوطه باستانی» حکایت دارد.

به گزارش این خبرگزاری دیوارهٔ ترانشهٔ همجوار با «تنها نقاشی ساسانی» این محوطهٔ باستانی که دستکم ۱۷۰۰ سال قدمت دارد، «منجر به نفوذ رطوبت حبس‌شده در زمین به این نقاشی ارزشمند دوره ساسانی شده و در آینده نزدیک این اثر را تخریب می‌کند».

ترانشه یا تاشه، بخشی از محوطهٔ باستانی است که به اَشکال منظم هندسی و غالباً چهارگوش خاک‌بَرداری می‌شود .

با این وجود افشین ابراهیمی، معاون میراث فرهنگی استان فارس و مدیر این پایگاه میراث جهانی، بدون تکذیب کاهگل‌کشی دیواره‌ها از آن دفاع کرد و به ایلنا گفت: «روی نقاشی‌ها کاهگل گرفته نشده چرا که این کار جرم است بلکه نقاشی‌ها حفاظت شده‌اند و بدنه خاکی ترانشه هم کاهگل شد.»

بیشتر در این باره: انتقاد کارشناسان از بتن‌ریزی در شهر ساسانی «بیشاپور»

شهر گور که به نام‌های «اردشیرخوره» یا «فیروزآباد قدیم» نیز شناخته می‌شود، منطقه‌ای باستانی در شهرستان فیروزآباد استان فارس است که در اوایل قرن سوم میلادی به دستور اردشیر بابکان، اولین پادشاه و بنیان‌گذار سلسلهٔ ساسانی، احداث شد.

عبور یکی از تونل‌های متروی شیراز از حافظیه

فعالان میراث فرهنگی می‌گویند با وجود تکذیب نهادهای مسئول از جمله وزارت میراث فرهنگی، یکی از تونل‌های دوگانه متروی شیراز از آرامگاه حافظ عبور کرده و تونل دوم در نزدیکی این اثر مهم تاریخی همچنان در حال حفر است.

امین طباطبائی، مدیر خانه فرهنگ جاودان شیراز، یک‌شنبه در واکنش به خبر توقف حفر تونل خط دو متروی این شهر به خبرگزاری ایلنا گفت: «امکان توقف دستگاه تی‌بی‌‌ام حفار تونل مترو وجود ندارد و حفر تونل مترو در ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ نه تنها متوقف نشده که ادامه یافته است.»

او تاکید کرد: «موضوعاتی همچون تاثیر لرزه‌های ناشی از حرکت قطار مترو بر آرامگاه حافظ و همچنین آب انبار داخل رواق حافظیه و خارج از رواق و همچنین گورستان باستانی این منطقه باید بصورت علمی سنجیده شود تا حجم آسیب‌های ناشی از عبور مترو از آرامگاه حافظ به شکل دقیق مشخص شود.»

آقای طباطبائی در ادامه با بیان اینکه این تونل «کل مسیر حافظیه را طی کرده گفت: «تونل دوم هم که نسبت به تونل اول به آرامگاه حافظ نزدیک‌تر است ظرف پنج ماه آینده با عبور از آرامگاه حافظ به جایی می‌رسد که امروز تونل جنوبی این مسیر رسیده است.»

بیشتر در این باره: وزیر میراث فرهنگی می‌گوید در برابر تخریب آثار باستانی فارس منفعل نیستیم

این در حالی است که رضا صالحی امیری،‌ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، در واکنش به اعتراضات و متهم‌کردن مدیران این سازمان به «انفعال» مقابل این تخریب‌ها، گفته: «اینکه گفته می‌شود وزارت میراث فرهنگی در برابر این اتفاقات منفعل عمل کرده است، یک قضاوت است.»

آقای صالحی امیری در مورد تخریب آثار میراث فرهنگی استان فارس از نامه‌نگاری و شکایت خبر داده اما در مورد اقدام عملی برای حفظ آثار باستانی این استان سخنی نگفته بود.

در هفته‌های اخیر، در کنار این دو واقعه،‌ اتفاقاتی نظیر تخریب کوه مهر (کوه رحمت) تخت جمشید و همچنین بتن‌ریزی در محوطهٔ ثبت جهانیِ بیشاپور استان فارس منجر به اعتراض کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی شده است.

تیرماه امسال هم برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت‌جمشید خبر‌ساز شد. برخی کاربران در فضای مجازی کارزارهایی برای لغو کنسرت جهت پیشگیری از تخریب تخت جمشید به راه انداختند که بی‌نتیجه ماند.

پیشتر مدیر پایگاه تخت جمشید هم اعلام کرده بود که تخت جمشید بودجه ندارد و ردیف اعتباری آن از دو سال پیش قطع شده است. استاندار فارس البته این موضوع را رد کرده است.

در این میان بسیاری از کارشناسان درباره وضعیت این میراث بشری ابراز نگرانی کرده و هشدار می‌دهند که تخت جمشید در حال مرگ تدریجی است.


با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا؛ پ.م/ پ.پ