بازداشت شش نفر به جرم فروش داروی سقط جنین در فضای مجازی طی دو ماه

رئیس پلیس سایبری ایران ضمن اشاره به جرم‌ بودن «فروش اقلام پیشگیری از بارداری در فضای مجازی» از بازداشت شش نفر به اتهام «فروش داروی سقط جنین» در دو ماه گذشته خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وحید مجید، رئیس پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران)، روز شنبه، ۲۱ اسفند، ضمن اعلام این خبر گفت که در پی تشکیل ۱۰۰ کارگروه ویژه در پلیس فتا برای مقابله با فروش دارو و اقلام بهداشتی در فضای مجازی طی دو ماه گذشته شش نفر در حوزه فروش داروی سقط جنین در فضای مجازی در استان‌های تهران، البرز و کرمانشاه بازداشت شده‌اند.

به گفته این مقام، برخوردهای این‌چنینی با همکاری سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هم‌چنان ادامه دارد.

سازمان غذا و داروی ایران روز دهم بهمن با هدف حمایت از اجرای «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مربوط به پیشگیری از بارداری را ممنوع اعلام کرد و در بخشنامه‌ای به همه نهادهای زیرمجموعه خود تاکید کرد که «هرگونه ارائه داروهای جلوگیری از بارداری» باید با تجویز پزشک باشد.

در قانون «جوانی جمعیت» که مهم‌ترین برنامه دولت ایران برای تشویق مردم به افزایش جمعیت محسوب می‌شود، امکان پیشگیری از بارداری و سقط جنین محدود و ممنوع و هرگونه توزیع رایگان و ارائه اقلام مرتبط، کار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آنها در شبکه بهداشتی درمانی کشور به‌طور کامل ممنوع شده است.

اجرای این قانون در داخل و خارج از کشور با واکنش‌های منفی متعددی مواجه شد و کارشناسان سازمان ملل آن را «نقض مستقیم حقوق زنان بر اساس قوانین بین‌المللی» دانستند و خواستار لغو آن شدند.

کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران از نگرانی‌های حکومت و به‌ طور خاص رهبر جمهوری اسلامی است. علی خامنه‌ای بهمن ۱۳۹۹ در سخنانی بار دیگر بر «ازدواج بهنگام و فرزندآوری» به‌ عنوان «نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور» تأکید کرده بود.