آتش‌بس موقت؛ ده‌ها اتوبوس در راه ماریوپل برای نجات غیرنظامیان

بخش‌هایی از شهر ماریوپل پس از هفته‌ها بمباران

پس از اعلام آمادگی وزارت دفاع روسیه برای برقراری آتش‌بس موقت در ماریوپل، یک مقام اوکراینی از اعزام کاروانی از اتوبوس‌ به این شهر بندری در جنوب برای ارا‌ئه کمک‌های بشردوستانه و انتقال غیرنظامیان گرفتار در این شهر خبر داد.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۴۵ اتوبوس در مسیر ماریوپل در حرکت هستند.

این اتوبوس‌ها پس از تائید کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مبنی بر این که روسیه با باز کردن یک کریدور امن موافقت کرده است، به سمت ماریوپل به راه افتادند.

شهردار ماریوپل در روزهای اخیر گفته بود حدود ۱۷۰ هزار نفر از ساکنان ماریوپل بدون برق و در شرایط کمبود مواد غذایی به دام افتاده‌اند.

این شهر که پیشتر بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت داشت یکی از کانون‌های تهاجم روسیه به اوکراین بوده و از پنج هفته پیش، تقریباً به صورت دائمی بمباران شده است. هفته‌هاست که آب و برق در این شهر قطع شده است.

در طول هفته‌های گذشته، تلاش‌های مکرر برای سازمان‌دهی کریدور امن با شکست مواجه شده بود و هر یک از طرف‌های درگیر، دیگری را مقصر معرفی می‌کنند.

اوکراین و کشورهای غربی روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی از طریق بمباران مناطق مسکونی به‌ویژه در بندر ماریوپل متهم کرده‌اند. عکس‌ها و ویدئوهایی که از این شهر منتشر شده نشان می‌دهد که از این شهر جز تلی از آوار و زمینی سوخته باقی نمانده است.

مقامات اوکراینی می‌گویند هزاران غیرنظامی در بمباران‌های پنج هفته گذشته در شهرهای مختلف آن کشور کشته شده‌اند، ولی آمار مستقل و دقیقی منتشر نشده است.