نشست کاپ۲۸ در دبی آغاز شد؛ احتمال تشکیل صندوق جهانی کمک اقلیمی

نشست تغییرات اقلیمی کاپ۲۸، روز پنج‌شنبه، نهم آذر، با شرکت صد هزار نفر رسماً در دبی افتتاح شد و انتظار می‌رود اولین تصمیم آن، ایجاد صندوقی تحت نظارت بانک جهانی برای کمک به فقیرترین و آسیب‌پذیرترین کشورها برای مقابله با اثرات منفی تغییرات اقلیمی باشد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، تأمین مالی این صندوق قرار است از سوی کشورهای صنعتی ثروتمند و اقتصادهای نوظهور و کشورهای تولیدکننده سوخت فسیلی مانند چین و کشورهای عرب خلیج فارس،‌ ازجمله میزبان کاپ۲۸ یعنی امارات متحده عربی صورت بگیرد.

جزئیات ذخیره مالی این صندوق هنوز مشخص نیست، اما سه روز پیشتر در آستانه نشست کاپ۲۸، ۷۰ شخصیت بین‌المللی به رهبری گوردون براون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، خواستار پرداخت مالیات ۲۵ میلیارد دلاری از سوی تولیدکنندگان نفت برای کمک به پرداخت هزینه بلایای آب و هوایی در جوامع فقیر شده بودند.

توافق بر سر پیش‌نویس طرح صندوق یادشده طی چندین ماه مذاکره سخت بین کشورهای ثروتمند و کشورهای در حال توسعه شکل گرفته است.

دیپلمات‌های اروپایی به رویترز گفتند که انتظار می‌رود کشورهایی چون آلمان، دانمارک و هلند در چند روز آینده کمک‌های خود را اعلام کنند و اتحادیه اروپا متعهد شده است که مشارکت «قابل توجهی» داشته باشد، اما خواهان آن شده که کشورهایی که اقتصادشان در دهه‌های اخیر شکوفا شده است، مانند چین و امارات، نیز از آن پیروی کنند.

بیشتر در این باره: دانشمندان تغییرات اقلیمی را عامل «خشکسالی» در ایران، عراق و سوریه می‌دانند

یکی دیگر از وظایف مهم نشست کاپ۲۸ که قرار است دو هفته ادامه داشته باشد، ارزیابی پیشرفت کشورها در دستیابی به اهداف آب و هوایی جهانی بر اساس توافق‌های قبلی و ارائه راهکار برای تطبیق بهتر با برنامه‌ها در آینده است.

انتظار می‌رود روز جمعه بیش از ۱۶۰ تن از سران کشورها در دبی برای شرکت در مراسم باشکوهی در چارچوب کاپ۲۸ حضور یابند و چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، در کنار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، و محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، در روزهای پنج‌شنبه و جمعه سخنرانی‌هایی خواهند داشت.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، به همراه رهبران کشورهای در حال توسعه بزرگ از جمله لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا از برزیل و نارندرا مودی از هند در این مراسم شرکت خواهند کرد.

جو بایدن و شی جین‌پینگ به کاپ۲۸ نیامده‌اند، اما فرستادگان آنها نقشی کلیدی در این اجلاس خواهند داشت.

بیشتر در این باره: کاپ ۲۸: سرنوشت زیست‌بوم جهانی در سایهٔ جنگ در خاورمیانه