آمریکا قصد دارد به مسافرانی که به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، اجازه ورود بدهد

در حالی که چین محدودیت سفر افراد خارجی به این کشور را به دلیل افزایش شمار مبتلایان تشدید کرده، ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد قوانین ورود به این کشور را تسهیل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده که از مدت‌ها پیش مرزهای خود را به دلیل همه‌گیری کرونا به روی بسیاری از جهانیان بسته است، قصد دارد به افراد خارجی که به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، اجازه ورود به این کشور بدهد.

یک مقام مسئول در آمریکا در این باره گفته است که بازگشایی مرزهای آمریکا شامل یک رویکرد چندمرحله‌ای است که به مرور زمان صورت می‌گیرد و جز در موارد محدود، شهروندان خارجی از همه کشورها که کاملاً واکسینه شده‌اند، امکان سفر به این کشور را خواهند داشت.

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه خواستار توقف تزریق‌ دُزهای تقویت‌کننده، حداقل تا پایان سپتامبر، به منظور کاهش نابرابری شدید در توزیع واکسن بین کشورهای ثروتمند و فقیر شد؛ همه‌گیری‌ای که تاکنون منجر به مرگ بیش از چهار میلیون نفر در جهان شده است. این درخواست فوراً از سوی آمریکا رد شد.

در همین حال کیت اوبراین، رئیس واکسن‌های سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید کرد که تاکنون شواهد قانع‌کننده‌ای مبنی بر ضرورت تزریق دزهای تقویت‌کننده به‌دست نیامده است.

بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی در کشورهای با درآمد بالا، ۱۰۱ دز به ازای هر ۱۰۰ نفر تزریق شده، اما این رقم در ۲۹ کشور کم‌درآمد، ۱.۷ دز در ۱۰۰ نفر است.

در همین حال، جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده شامگاه سه‌شنبه از انتقال پانصد میلیون دوز واکسن فایزر به صد کشور کم‌درآمد جهان خبر داد.

به گفته آقای بایدن ایالات متحده تا کنون بیش از ۱۱۰ میلیون دوز واکسن به ۶۵ کشور اهدا کرده‌است.

جو بایدن با تأکید بر اینکه این ده‌ها میلیون دوز واکسن به صورت مجانی به کشورها داده می‌شود و هیچ شرطی برای پذیرش آن نیست گفت: «من پیشتر هم گفتم در رقابت دموکراسی‌ها و حکومت‌های خودکامه در قرن بیست و یکم، باید ثابت کنید که دموکراسی‌ها می‌توانند کار کنند، و دموکراسی‌های دنیا به آمریکا چشم دوخته‌اند که به دو شکل بار دیگر به عنوان رهبر نقش ایفا کند. نشان دهد که می‌تواند این ویروس را در داخل مرزهایش کنترل کند و دوم اینکه نشان دهد می‌تواند در سراسر دنیا هم به این موضوع کمک کند».

کاخ سفید می‌گوید برای اهدای واکسن، دولت به عوامل متعددی از جمله میزان شیوع کرونا، آمار مرگ و میر، بستری و همچنین توانایی کشورها برای دریافت و توزیع واکسن توجه می‌کند.

تا کنون کشورهای افغانستان، پاکستان، ازبکستان و اوکراین از جمله دریافت کنندگان چند میلیون دوز واکسن بوده‌اند. ایالات متحده بیشتر واکسن‌های اهدایی را تا کنون از طریق برنامه کوواکس که از سوی سازمان جهانی بهداشت حمایت می‌شود، اهدا کرده است.