مجارستان برای مسافرانی که واکسن ایرانی زده‌اند هم «ویزا صادر می‌کند»

به گفته وزیر خارجه ایران، مجارستان تزریق واکسن‌ ایرانی را هم برای صدور ویزا برای شهروندان ایرانی پذیرفته است.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان روز پنج‌شنبه، ۲۵ آذر این خبر را در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه مجارستان که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایران در تهران به‌ سر می‌برد، اعلام کرده و گفت که این توافق بر اساس «سندی» که بین دو کشور به امضا رسیده، صورت گرفته است.

بر این اساس مجارستان اولین کشوری است که واکسن‌های کرونای تولید ایران را برای مسافران ایرانی تایید کرده است.

بنا بر اعلام وزارت خارجه ایران، از جمله اهداف سفر وزیر خارجه مجارستان به تهران، تحویل محموله‌ واکسن کرونا برای واکسیناسیون مهاجران افغان در ایران بوده است.

همزمان با شیوع گسترده کرونا در سال گذشته، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ۱۹ دی‌ پارسال اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» است و نباید ساخت واکسن در داخل کشور مورد «انکار» قرار بگیرد.

بسیاری از منتقدان عدم واردات به‌موقع واکسن معتقد بودند که دستور علی خامنه‌ای منجر به این موضوع شده است.

اما در پی شیوع گسترده کرونا در کشور و ثبت رکوردهای بالا از آمار جان‌باختگان و مبتلایان، همچنین بدقولی شرکت‌های سازنده واکسن داخلی در نهایت دولت مجبور به واردات واکسن به کشور به‌ویژه از چین شد.

پس از اعتراض شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا در کشور به عدم حمایت از سوی دولت، سازمان هلال احمر به‌ عنوان مهم‌ترین واردکننده واکسن به کشور روز ۱۰ آبان اعلام کرد که این سازمان واردات واکسن را متوقف کرده است.

در همین حال مسئولان وزارت بهداشت از تداوم واکسیناسیون در کشور با واکسن‌های ایرانی در صورت اتمام واکسن‌های خارجی خبر داده‌اند.

هیچ یک از واکسن‌های ایرانی تاکنون تاییدیه‌ای از سازمان‌های بین‌المللی دریافت نکرده‌اند.